onsdag 6 januari 2016

Grylligaste torgvantarna

Ola behövde ett ytterligare par torgvantar, och ville ha ett par riktigt grylliga. Lyckligtvis kunde garnlagret erbjuda ett mycket grylligt nystan Raggi! :)



Sticknördfakta:
Torgvantarna är stickade efter mitt eget basmönster på strumpstickor 3,5 mm i Raggi från Järbo Garn. Det här är riktig snabbstickning, och det krävdes inte många timmars arbete innan de var klara. Jag tycker att de är lite fulsnygga, färgerna är tja... Eller, färgerna är ok, men jag tror att det är de där små vita plupparna som gör att jag tycker att slutresultatet ser lite rörigt ut. Fulsnyggt grylligt helt enkelt! Torgvantarna väger 80 gram, vilket motsvarar 120 m.



Notera att vi har snö också! Inte mycket, men lite fluff ligger det på marken. Efter den senaste tidens projekt av mindre karaktär, fortsätter jag nu att sticka vidare på Olas islandströja. Ärmarna är klara sedan länge, och kroppen är halvvägs till ärmhålorna ungefär. Lyckligtvis är det tjockt garn (dubbelt Plötulopi) och tjocka stickor (5,5 mm), så det avancerar framåt rätt kvickt ändå bara jag stickar på det. ;)

3 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Torgvantar måste jag sätta upp på listan med stickprojekt, inser jag!

Britatårta, kanske har den ett annat namn men så kallar vi den. Jag har ett gammalt recept från Allt om mat (70-tal).
125 g smör och 1 dl strösocker rörs pösigt.
Rör i 2 äggulor, en i taget.
Rör omväxlande i 1,5 dl vetemjöl + 2 tsk bakpulver och 1 dl mjölk (drygt).
Bred ut smeten i en långpanna (ca 25 x 35 cm) klädd med bakplåtspapper. Den blir florstunn.

Vispa 2 äggvitor till hårt skum.
Vispa ner 1,75 dl strösocker och 1 tsk vaniljsocker.
Bred marängsmeten över sockerkakssmeten.

Hacka 100 g hasselnötsskärnor och strö över marängen.
Grädda i 180 grader i ca 20 minuter tills kakan blir ljust beige.

När kakan har svalnat, delas den i två delar. Bred vispad grädde på den ena delen och lägg den andra delen ovanpå.
Eller ät kakan som den är, skuren i mindre bitar (så har vi alltid ätit den). Eller servera vispad grädde och hallon till kakan.

annasaviga sa...

Blir alltid imponerad över de som orkar sticka fingervantar, det blir ju så pillrigt och så många trådar att fästa. Jag tycker att de blev fina i färgen, på ett så litet plagg gör det ju intet om det är lite rörigt.

ulricha sa...

De blev ju supersnygga, ju!!! <3 Jag tycker inte att de ser sååå grylliga ut. Speciellt inte på lite håll.

Går det bra för med på På spåret? Sista 2 avsnitten har jag varit imponerad av mig själv :-) Sist skrek jag ut rätt namn i Vem Där så fort jag såg Mat-Tina!

Ha en fin vintervecka. Vi har också snö men den har nu frysit till is... Huu...