måndag 7 september 2015

Tröja till Ebbe

Long time, no see! Eller något. Ingen bloggning har det blivit under hela augusti månad, men så är det. Vi har haft fullt upp ändå, renoverat vår hall och börjat arbeta igen efter sommarsemestern. Jag har stickat lite under augusti; då och då har det blivit något varv på Olas islandströja och även stickat klart min Be Simple Variations-sjal och under slutet av månaden påbörjade jag även en babytröja i sockgarn till Ebbe, Olas senaste kusinbarn. Tröjan överlämnades igår, tillsammans med de små ullbyxorna jag stickade i våras som en liten doppresent. Eftersom de sista trådarna på tröjan fästes under själva dopkaffet, blev det endast snabba mobilbilder på den nystickade lilla tröjan...





Sticknördfakta:
Enligt min köksvåg (som jag inte riktigt litar på), så gick det åt ca 76 gram/>319 m naturfärgat Opalgarn till lilla tröjan (i storlek 6 månader med sticka 3 mm) samt två små gröna knappar med tusenfotingar på. Mönstret är ett utmärkt och enkelt skrivet YlloTyll-mönster som jag köpte för många år sedan och som jag stickat tre tröjor efter innan, till Hampus, Nora och Felix. En mycket söt tröja blev det, om än kanske något blek, men tillsammans med ullbyxorna lär det ändå bli färgglatt så det förslår. Förhoppningsvis kommer både tröjan och ullbyxorna att bli användbara för Ebbe under hösten och vintern!

1 kommentar:

ulricha sa...

Åh, bebiskläder är som sötast handstickade! vad fint. Och vilka gulliga knappar.

Jag ber om ursäkt att jag varit dålig med att hänga med i din blogg, men mammas död tog tydligen hårdare än jag trodde, från början. Nu ska jag (banne mig) läsa ikapp din blogg! Och lägga in den i min blog-feeder på mobilen. Då kan jag ju hänga med din blogg även när jag är utomhus. Ha det gott.