söndag 5 oktober 2014

Olas sobra sockor

Olas sobra sockor, som bara är antracitgråa och som inte har några knäppa ränder, prickar, snöstjärnor eller annat, är klara sedan några dagar tillbaka. Jag räknar dessa som ett septemberprojekt, eftersom endast några varv på tån återstod i oktober. Mestadels är de här stickade på tåget, på väg till och från jobbet medan jag har lyssnat på ljudbok. Det känns bra att åtminstone ägna lite av all transporttid till något vettigt.



Sticknördfakta:
De sobra sockorna är stickade med Addis stålstrumpstickor 2,25 mm och antracitgrått Opalgarn. Båda delarna kommer från Garnkorgen. Till storlek 46 med 16 cm långa skaft gick det åt 94 gram garn, vilket motsvaras av 395 meter. Jag har alltså bara ett litet nätt restgarn på 6 gram kvar efter de här sockorna! Mönstret är enklast tänkbara (som jag också kan utantill), resårskaft (över 72 m), slät fot och förstärkt hällappshäl. Ola är nöjd med dem, och inväntar nu kallare väder.


Såhär såg sockorna ut när jag visade dem på Instagram, ihoprullade som en snäcka.

Inga kommentarer: