tisdag 27 november 2012

Vantar till Nellie

Jag snorar vidare, och är jätteglad över att snytfrekvensen har minskat något och jag inte längre är lika hes. Hurra!
Mellan snytningarna har jag under förmiddagen stickat ett par små vantar utan tumme till Nellie. (Nellie är dotter till min kompis Anna, och det var även hon som var i fokus för mitt Projekt Uno under förra hösten innan Nellie föddes; se länkarna ute i högermenyn.) Nellie har vid det här laget vuxit ur de pyttevantar hon fick när hon föddes i februari, och behövde därför ett par nya.



Sticknördfakta:
Jag har utifrån det här mönstret från Järbo Garn stickat ett par tumlösa vantar i storlek 1 år. 28 gram blåmelerat restgarn av Raggi (också från Järbo Garn) gick åt, och jag har använt bambustrumpstickor 4 mm. Det är något större stickor än vad jag vanligtvis brukar använda till Raggi när jag stickar sockor, men det gjorde vantarna lite fluffigare och det tror jag är skönt.
Jag tycker att de ser lite stora ut, men småbarn brukar ju ha ganska knubbiga händer. Om inte annat kommer Nellie med all sannolikhet att kunna ha dem inom kort, för att citera hennes mamma; "...hon växer ju så det knakar, det lilla livet.". :)

Tillsammans med de Raggi-rester som jag använde till Olas torgvantar igår så har jag nu stickat upp drygt 100 gram restgarner, det motsvarar ju ett helt nystan Raggi! Jag tror att jag ska ha restgarnsprojekt som ett stående stickinslag framöver, för det går ju att få ihop väldigt mycket fina småplagg av bara restgarner.

Inga kommentarer: