måndag 27 juli 2015

Nurmilintu som färdigstickning

Det andra färdigstickade projektet som jag inte har bloggat om är sjalen Nurmilintu. Nu är det dags för det!





Sticknördfakta:
Jag började sticka Nurmilintu som en resestickning när vi var på årets första Västergötlandstripp över Valborgshelgen. Som resestickning är sjalen perfekt, mycket rätstickning och ett enkelt och roligt spetsmönster som piggar upp emellanåt. Nurmilintus skapare heter Heidi Alander, och hon har designat en rad fina sjalar som är passar för en mindre mängd garn och där alla verkar ganska enkla att sticka men ändå med det där lilla extra som gör stickningen rolig. Jag kan mycket väl tänka mig att sticka fler av hennes skapelser! Nurmilintu är stickad på Addi Lace-stickor 4 mm, i ett lyxigt handfärgat sockgarn från Moods of Colors i färgställningen "Här kommer tussilago!". Färgen är otroligt fin, och resultatet blir en harmoniskt melerad sjal. Totalt gick det åt 83 gram garn motsvarande ca 349 m meter till sjalen. Storleken blev riktigt bra för att snos runt halsen utan att bli för stor och bylsig. Även om jag tyckte väldigt mycket om både stickningen och slutresultatet har jag inte behållit min Nurmilintu själv, utan jag gav bort sjalen till Olas kusin Christel i bröllopspresent när hon gifte sig på midsommarafton. Hon klär i den och jag kan om jag vill sticka till om jag vill ha en. :)


Det är svårt att fota en sjal på sig själv... ;)

3 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Så alldeles underbar!

Unknown sa...

Precis börjat sticka den här sjalen. Så snygg. När spetsmönstret ska börja stickas,var börjar man? Blir inte klok på det. Enl beskrivningen börjar raden fr höger med "ingen maska" 17 st. Kan du förklara? Skulle bli jättetacksam . Ingela Hill

Linda sa...

Hej Ingela,
Förlåt för sent svar! Ja, det är en supersnygg sjal. Jag ska se om jag kan förklara (ingen garanti, haha!). :)
Mönstret stickas över hela varvet men de maskor som anges som "ingen maska" stickas inte eftersom de maskorna inte finns än, utan de rutorna är bara där för att sjalen senare kommer att innehålla dem (dvs när du gjort tillräckligt många ökningar). Så första maskan du stickar på första mönstervarvet är en rät maska, därefter en ökningsmaska där du både stickar i främre och bakre maskbåge, sedan två räta osv. Det som är inom rosa markeringar i mönstret upprepas tills du har så många maskor kvar som finns efter den rosa markeringen (fem maskor på första varvet). Hoppas att du klurar ut hur du ska göra!
/Linda