söndag 26 februari 2017

Färdigstickningar: Barnmössor

Nu är det dags att börja presentera färdigstickade projekt! Under hösten 2016 har jag stickat två barnmössor; en till Nora och en till Edgar. Båda är barn till kompisar till mig, och sådana barn behöver hemstickade mössor (vare sig de vill eller ej). Eller; Nora blev glad för sin mössa eftersom hon gillar lila och stickat och Edgars mamma blev glad för hans mössa (Edgar själv är inte så gammal än att han har en uppfattning i frågan). Här följer lite bilder och sticknördfakta för respektive projekt.



Noras mössa är stickad i lyxigt och ultramjukt Silk Fino från Manos del Uruguay (som är rester från när jag stickade en sjal till Olas mamma för ett par jular sedan). Jag har följt Veera Välimäkis utmärkta mönster Merry Berry som finns att tillgå via Ravelry. Den vridna resåren är stickad med strumpstickor 2,5 mm och slätstickningen med strumpstickor 3 mm. Enda avvikelsen från mönstret var att jag stickade en I-cord och gjorde en liten knuten snodd som avslutning på mössan istället för en garnboll som det skulle vara i original. Kanske är det väldigt mjuka garnet lite väl mjukt och därmed lite väl töjbart, så jag gissar att Noras mössa är lite större vid det här laget...



Edgars mössa är en Wooly Wormhead-design och heter Quynn (och finns också att tillgå via Ravelry). Det här var en väldigt rolig stickning i sin enkelhet; det är alltid spännande att se hur ett par väl placerade ökningar och minskningar kan forma ett plagg. Jag har stickat med trästrumpstickor 4,5 mm och Garnstudio/DROPS Lima som jag hade i gömmorna. Mössan hade blivit spexigare i flerfärgat garn (originalet är stickat i lyxigt Noro-garn), men grått blev rätt sobert och fint ändå. Det ser lite mer retro ut om inte annat.

Inga kommentarer: