söndag 4 november 2012

Basker i Kurt

Den 13 oktober påbörjade jag en ny vinterbasker, och sedan mitten av denna vecka har den varit färdigstickad. Numera är den både tvättad, utsträckt och torr, så vad passar då bättre än att färdigblogga den?


Det är inte lätt att fotografera sig själv...







Här syns färgen på ett bra sätt! Chokladbrun!



Här syns sömmen baktill.


Sticknördfakta:
Den här fina baskern är stickad i Kurt, ett finullgarn av lamm- och fårull köpt från Sticka - på landet. Kurt är ljuvligt mjukt och i min favoritnyans av brunt; mörkt chokladbrunt. Mönstret finns i Anita Gunnars bok Vantar, mössor, sockor och sjalar. Jag har stickat huvuddelen med 3 mm raka bambustickor samt 2,5 mm strumpstickor (till resåren och till den lilla stroppen på huvudet). Som jag har skrivit innan så är konstruktionen lite annorlunda, huvuddelen stickas med förkortade varv på raka stickor och sys sedan ihop. Därefter plockas det upp maskor för stroppen och för resåren. Jag stickade resår över 3 rm, 3 am som jag minskade till 2 rm, 2 am istället för den resår med vikvarv som föreslogs i mönstret. Jag stickade resåren på strumpstickor, eftersom min 2,5 mm rundsticka fått fötter och gömt sig och fick ta till sex strumstickor sammanlagt, för att få stickningen att flyta på. I processen råkade jag bryta av en av mina bokträstrumpstickor, men jag har rätt gott om stickor i den här storleken så det gör inte så mycket. Nästan hela härvan Kurt gick åt, det är bara några meter kvar.
Jag är supernöjd med min basker och den matchar fint både till höstjackan och vinterjackan. Som jag skrev tidigare, tycker jag att baskern känns lite "äldre" i sin modell, vilket jag gillar.

9 kommentarer:

Ulricha sa...

Jisse vilken snygg basker. Och vad fin du är i den!
Du har sytt superbra, för jag kan inte ens se någon söm på bilden! den ser varm ut och färgen är jättefin. Ser ut att bli "bästa-höst-vinter-baskern" :-) Jag är riktigt avis!!!

Pernilla sa...

Den är verkligen jättefin. Jag tror jag ska leta upp beskrivningen på biblioteket. Kurt är underbart att sticka i. Jag har själv gjort ett par halvvantar med flätor.

Tina sa...

Vilken fin basker! ... och tänka sig, jag har den boken i bokhyllan. Det kan nog bli att jag ger mig på det mönstret i vinter.
Tack för inspirationen!

Garnhumlan sa...

Ni är fina tillsammans, du och baskern. Jag tycker allt är fint, garnet, färgen, modellen. Får nog ta och leta rätt på den där boken...

Mimmi sa...

Så fina ni är din basker och du.

Linda sa...

Tack Mimmi! :)

Brita sa...

...snyggt...passar dig...tror att jag har boken också någonstans...

Annika Odelstav sa...

Åh, Kurt, så fint det blev hos dig! Måååste göra en mössa jag också!

Manduzana stickar sa...

Åh, vad fin den är. Den ser verkligen varm och mysig ut. Och den passar dig perfekt :)