onsdag 24 december 2014

Julklappsstickning: Bjomal

Det är roligt att sticka flätor, och dessutom är det snyggt. Så, när jag bestämde mig för att sticka en liten julklapp även till Hans, så föll valet på VisaLisas roliga mössmönster Bjomal. Efter en stunds rotande i garnlagret hittade jag till och med lite Nepal, som är samma garn som mönstret rekommenderar. Ibland är det bra att ha en ett gediget garnlager...



Sticknördfakta:
Bjomal är stickad på bambustrumpstickor 4 mm, i Nepal från Garnstudio/Drops. Det är ett mycket trevligt tretrådigt garn i ull och alpacka som både känns formfast och fluffigt på samma gång. Jag har följt mönstret, sånär som att jag plockade upp maskorna från rätsidan istället för från avigsidan eftersom jag inte riktigt fick till det när jag skulle plocka upp från avigsidan. För att få en liten kant mot den slätstickade mössdelen stickade jag ett par varv rätstickning innan jag övergick till slätstickning. Jag gjorde en annan sorts topp på mössan än vad som föreslogs i mönstret, istället för att långsamt minska antalet maskor stickade jag rakt en lite längre bit och gjorde sedan en mer fyrkantig topp där fyra avmaskningspunkter möts. Mössan är skön och jag är nöjd. Extra roligt var givetvis att sticka själva flätbården, som är fantastiskt fin och inte alls så komplicerad som det ser ut.

Inga kommentarer: