måndag 30 november 2015

Projekt Hösthumla i bilder

Projekt Hösthumla var ett stickprojekt som jag haft under hösten (men som inte har varit så synligt här) där jag stickat babykläder till en kompisbebis som var beräknad till slutet av oktober/början av november. Bebisar tenderar ju att inte hålla den beräknade tiden, och det gjorde heller inte Glenn-Osbourne när han föddes. (Naturligtvis heter inte det stackars barnet Glenn-Osbourne på riktigt, det är bara mitt och Olas skämtnamn på den lille eftersom han och hans föräldrar bor i Göteborg.) Den 15/11 såg Glenn-Osbourne dagens ljus, och därefter fick jag lov att ta mig samman och tvätta, vädra och packa ihop projekt Hösthumla, som hade varit färdigstickat ett tag. I början av förra veckan landade småkläderna hos mottagaren; vad Glenn-Osbourne själv tyckte om dem är oklart, men hans ömma moder blev väldigt glad. Innan projekt Hösthumla lades på postlådan, passade jag på att fotografera småkläderna (eller snarare; jag rusade ut med dem och mobiltelefonen och tog några snabba bilder när solen för ovanlighetens skull kom fram några minuter).



Hela projekt Hösthumla är stickade i olika restgarner jag har haft hemma, och det enda som jag har köpt till är en liten arsenal av nya barnknappar. Nu har jag visserligen bara använt mig av två knappar till plaggen i projektet, men jag räknar med att sticka mer till Glenn-Osbourne under den närmsta tiden. Baby- och barnkläder är ju så galet kul att sticka, och blir så söta! Nedan följer en kort presentation med sticknördfakta av var och ett av plaggen.





Projektets första plagg var ett par små ullbyxor, stickade med dubbelt Opalgarn och Drops Fabel och strumpstickor 4 mm. Mönstret är ett DropsBaby-mönster, som heter 20-7, och resultatet blir ett par mysigt fluffiga ullbyxor som jag tänker mig är perfekt när man ligger still i en vagn. Jag har stickat minsta storleken (1-3 månader), och de blev verkligen gulliga. Totalt gick det åt 107 gram (motsvarande ca 450 meter) garn till ullbyxorna.



Eftersom jag hade brunt Fabel kvar när jag stickat klart ullbyxorna, stickade jag ett par matchande små spiralsockor till byxorna. Mönstret på spiralsockorna kommer ur Anita Gunnars bok "Vantar, sockor, mössor & sjalar". Jag stickade med strumpstickor 2,5 mm, och garnåtgången på sockor är 22 gram, vilket motsvaras av 93 meter. Ja, jag har fortfarande brunt Fabel kvar efter ullbyxor och spiralsockor, jag hade massor av sådana rester. :)





Inget babyset är komplett utan en liten tröja, så jag stickade minsta storleken (ca 1-3 månader) av en babytröja med knäppning på axeln som jag köpte mönstret till från YlloTyll för flera år sedan. Det är ett jättebra basmönster som kan stickas antigen i tunt bomullsgarn eller som här i tunt sockgarn. Jag hade lite extra mjukt handfärgat sockgarn som Sanna färgat (som hade numera nedlagda webbutiken Sannsticks), och det blev en härlig liten tröja i pigg färg. Tröjan är stickad på rundsticka 3 mm, och det har gått åt 61 gram (257 meter) garn. Förutom de söta tusenfotsknapparna (inköpta på sybehörsaffären inne i Kristianstad) sitter det även en liten tryckknapp i halslinningen som kommer från min farmors syskrin.



Vantar är bra att ha även om man är liten, men det vill till att de är tumlösa. Jag stickade ett par små vantar i vit Raggi efter ett mönster jag skrev ner bland mina stickmönster för flera år sedan och som jag inte vet ursprunget till. På strumpstickor 4 mm gick det åt 27 gram (41 meter) garn, inklusive det lovikkainspirerade broderiet. Finns det ingen rak mudd att brodera på får man brodera direkt på handen!



Två små mössor har stickats i Hösthumlaprojektet, och den första är en klassisk hjälmmössa (eller segerhuva). Jag har följt Gros superenkla mönster till Djevellue, men räknat om antalet varv på mössan lite eftersom jag stickade med strumpstickor 2,5 mm istället för 3 mm. Till hjälmmössan gick det åt 20 gram (motsvarande 84 meter) restgarn av Regia Silk, så den är otroligt mjuk.





Mönstret till den andra mössan (och sista Hösthumleprojektet) heter 'Foolproof Baby Hat' och finns i boken "The Knitter's Book of Yarn" av Clara Parkes. Jag blev väldigt förtjust i mönstret, som är ett enkelt resårmönster med en liten twist som gör det extra snyggt och som jag helt klart skulle kunna tänka mig att sticka en mössa till mig själv i. Mössan blev väldigt stretchig på strumpstickor 4 mm, och tokmjuk i Drops Merino Extra Fine. Den fungerar med eller utan uppvikt kant, även om en uppvikt kant torde vara mest praktisk på en liten baby. 28 gram garn (59 meter) gick åt till den lilla snabbstickade mössan.

Totalt har det gått åt 265 gram motsvarande 984 meter restgarn till projekt Hösthumla! Det har varit ett roligt och varierande stickprojekt, där jag både fått sticka favoritbabyplagg och testat ett nytt mönster. Jag ska gräva vidare bland mina restgarner och sticka lite fler småplagg till Glenn-Osbourne i lite större storlekar som kan fungera under vinterns gång, för som sagt; babyplagg är bland det roligaste och sötaste att sticka och dessutom ska de små skämmas bort. :)

3 kommentarer:

Mimmi sa...

Mycket fina babykläder i mysiga färger.

KatarinaZA sa...

Åh, så fint! En fördel med babykläder är att det går fort att bli färdig så att man kan börja på något nytt.

Själv harvar jag på med en never-ending Dreambird...

ulricha sa...

Men jisse vad gulliga babykläder! Supergulligt. Vilket bra sätt att använda upp restgarner och roligt med flera olika klädesplagg (både att sticka och att få). Vad fint det blev med de dubbla garnerna till byxorna!

Och knapparna är bara för söta och pasar perfekt i färg till tröjan :-)

Ha en fin 2:a advent. Jag är inte supertaggad till kvällens På spåret, för det gick så dåligt för mig med program nr 1 (det gick lite bättre förra veckan).

Hoppas att ni inte för oväder igen!