tisdag 25 december 2012

2012 års stickade julklappar

God fortsättning på er!
Igår gav jag bort tre stickade julklappar; Mimmi (min mamma) och Ulla-Stina (Olas mamma) fick varsin sjal och Nils-Jörgen (Olas pappa) fick ett par torgvantar. Alla föll i god jord hos mottagarna.













Sticknördfakta:
Sjalarna är som synes två Annis. Jag har stickat med 5 mm Addi Lace-rundsticka 100 cm och Manos Silk Blend Fino (30% silke, 70% merinoull) i färgställningarna Stellar (den lila/guld/blå/gröna sjalen till Mimmi) och Abalone (den lila/vit/grå/gröna sjalen till Ulla-Stina). Till varje sjal gick det åt ca 58 gram garn, dvs något mer än en härva. Annis är ett oerhört snabbstickat och enkelt sjalmönster, och "nupparna" (som kan vara lite trixiga) var inga problem i och med att Lace-stickan har extra långa och spetsiga spetsar och jag ansträngde mig för att sticka nupparna löst på framsidan. I det fina garnet blev det två väldigt mjuka och härliga sjalar. Både garn och sticka är inköpta hos Garnkorgen. Det var toksvårt att fånga garnernas färg på bild, och jag kan inte skryta med att ha lyckats... ;)

Torgvantarna är stickade med strumpstickor 3,5 mm och ca 80 gram Järbo Garns Raggi som jag hade i mitt lilla garnlager. Jag har stickat efter mitt basmönster och även det här var en snabbstickad julklapp. Det blir ganska många trådar att fästa i och med de tio fingrarna, men gör man det efter hand är det lätt fixat.

5 kommentarer:

Mimmi sa...

Sjalen är jättefin. Tusen tack. Kram

Linda sa...

Så bra att du gillar den! :)

Manduzana stickar sa...

Vilka fina julklappar du har stickat :)

Sunna sa...

vilka underbara julklappar, ha en underbar nyårsvecka

Lella sa...

Hej!
Kan man beställa ett par färdigstickade torgvantar av dig?
MVH Lella