måndag 30 juli 2012

Cyklamenfärgade sockor

Färdigstickningar har lyst med sin frånvaro på denna stickblogg på sistone, men här är ett litet projekt som både har gått fort att sticka och fort att få klart. Förra veckan åkte jag till Göteborg under ett par dagar, och inför den långa tågresan tänkte jag att jag skulle ha ett litet praktiskt stickprojekt att ta med mig. Sagt och gjort, jag startade en sockstickning i garn från lagret eftersom de är storleksmässigt packvänliga och jag inte behöver någon beskrivning för att sticka dem. När jag väl började sticka var det så kul att jag stickade klart första sockan redan innan jag lämnat hemmet, och jag fick lov att påbörja den andra innan avfärd. Ombord på tåget stickade jag knappt något alls, eftersom jag sov större delen av resan (det måste vara pendlaren i mig som gör att jag förknippar tågskak med sömn), men väl hemma igen stickade jag klart även den andra sockan i ett nafs. Därför kan jag nu prestera mina cyklamenfärgade sockor!





Sticknördfakta:
Sockorna väger 122 gr och är stickade med Järbo-Garns Raggi (70% ull, 30 polyamid) på strumpstickor 3,5 mm. Färgställningen har det fantasieggande namnet (nåja, nu var jag elak, produktens färgnummer är) 1532, men för mig är det cyklamenfärgat. Jag ser blomman i det lila och den fina, lätt ludna stjälken i det grå/bruna. Jag har ibland lite svårt för självrandande/prickande garner, men det här gillar jag, kanske just för att jag är barnsligt förtjust i färgerna. Stickningen i sig är också enklast möjliga; bassockor i resår och slätstickning. Men, bara för att det är enkelt ska man inte tro att man alltid stickar rätt; jag stickade vändningen av hälen på ena sockan under OS-invigningen, och invigningen var så bra att jag råkade sticka lite fel men eftersom det inte syns nämnvärt så orkade jag inte sticka om det. :) Nu kan det få bli höst, för nu har jag utökat mitt socklager!



Annars har jag städat och bakat hallonkaka idag. Den var god vill jag lova! Nu ska jag räkna lite på och lägga upp till mitt nästa projekt, en luftig bomullströja.

2 kommentarer:

Ulricha sa...

Supersnygga sockar! Jag tror att jag måste testa raggsocksgarn, jag har faktiskt aldrig stickat med det! Mums med hallonkaka!

Jag fick väldigt (kursivt) röda öron av inpackningen, men det gick bort vid första tvätten (rödöronen syns på sista bilden på min blogg), tack och lov :-)

Manduzana stickar sa...

Vilka fina sockor du har stickat! Nu är du redo för hösten :)