måndag 27 februari 2017

Färdigstickningar: Vantar

Andra inlägget med färdigstickningar för hösten 2016 innehåller två par vantar. Ett par är halvvantar och stickades som en lycka-till-på-nya-jobbet-present till min ex-kollega Linda och det andra paret är hemspunna och dito stickade tumvantar till mig.



När min kollega Linda slutade på mitt jobb ville jag ge henne en liten present, och stickade därför ett par muddar med twistad resår till henne efter mitt eget mönster. Egentligen är det ju inte muddar, utan mer halvvantar, menmen... Jag stickade med strumpstickor 2,25 mm och en liten rest vit Regia Silk som fanns i mitt sockgarnslager. Det går ju åt väldigt lite garn till dessa halvvantar (totalt strax under 37 gram för båda tror jag att jag har beräknat det till). Halvvantarna blev fina och Linda blev glad för sin present.



Bland de första fibrerna jag köpte efter att jag börjat spinna var ett kardband corriedaleull som Manduzana handfärgat. Det tog ett tag innan jag spann av ullen och ytterligare ett tag innan jag stickade av garnet, men när jag väl börjat hade jag snart ett par finfina vantar som jag har använt mycket nu under vintern. Corriedaleullen är spunnen på min Traveller-rock, och navajotvinnad för att behålla färgskiftningarna. Jag har inte använt något särskilt mönster till vantarna, utan bara mätt mina händer och stickat därefter. Vantarna är stickade med strumpstickor 3 mm, men jag hade kunnat gått ner till 2,5 mm för att få dem ännu lite tätare. Det är inte så att de är kalla, men ett lite tätare tyg är ju aldrig en nackdel i vantar. Oavsett är jag vansinnigt nöjd med vantarna, för de är verkligen ett hemslöjdat projekt ur så många aspekter! Det är riktigt coolt att se ullen och tänka att "jag vill att vantarna ska se ut såhär" och så gör de det när de är klara.

Inga kommentarer: