måndag 9 juli 2012

Färdigstickning med bett

Får jag lov att presentera vampyrstickningen aka the Shapeshifter Shrug aka Bolero för hamnskiftare! Efter att under ett halvår ha nämnt denna stickning från och till på bloggen kan den nu färdigbloggas. Hurra!













Sticknördfakta:
Mönstret till denna trevliga lilla axelvärmare kommer från boken "Vampyrstickning" av Genevieve Miller. Den stickas i två delar, från spetsmönstret i ytterkant och mot mitten, och i mitten sammanfogas de två delarna med masksöm. Jag är ganska nöjd med att jag lyckades masksömma jämnt och fint så det ser bra ut.
Jag har stickat med stickor 4,5 mm och två trådar Gästrike Entrådigt från Järbo Garn, så min axelvärmare är fluffigt lätt (jag har använt 137 gram garn) och mjuk. Jag stickade 6 knapphål på varje sida, men satte endast i fem knappar då jag tyckte att det räckte för en bra passform. Jag hade ju kunnat sy i den sista knappen för syns skull också, men då jag köpt för stora knappar i förhållande till knapphålen kan man säga att "en knäppt bolero är en knäppt bolero". :)
Överlag var detta en bra stickning att ta till under trötta kvällar när hjärnan hade lagt ner större delen av sin verksamhet eftersom det här är en lättstickad liten sak. Rolig också, i sin enkelhet, och det härligt mjuka garnet gör ju sitt till också. Dessutom tror jag att det kan bli ett användbart litet plagg när det blir lite kallare ute, så den slutliga nöjdhetsfaktorn är väldigt hög!

2 kommentarer:

Ulricha sa...

Den är supersnygg, ser så skir och mjuk ut! Jag antar att man kan använda den som en sjal också, om man knäpper upp knapparna? Du är jättefin i den! Kommer säkert att värma axlarna under lite kyliga sommarkvällar.

Manduzana stickar sa...

Åh, den är jättesnygg! Den passar dig perfekt :)