fredag 31 augusti 2012

Bröllopsbolero i rosa och persika

Titta så fint! Det här är min kompis Evelina och hennes precis nyblivna make, och förutom att hon som alltid är söt som socker och har valt en ovanlig och väldigt fin brudklänning, så matchar hon klänningen med en liten stickad bolero.





Det är denna bolero som omnämns som "det hemliga projektet som jag stickat som en furie på" i förra inlägget och ja, det är jag som fick äran att sticka den. Lite fort fick det lov att gå, och hade jag haft lite mer tid hade jag stickat om nederkanten (jag minskade lite för mycket där, för urspungstanken var att boleron skulle gå att stänga och så är inte fallet nu). Hursom har det varit spännande och rolig stickning, och en liten utmaning att göra på åtta dagar (det kanske låter som mycket tid, men jag arbetar heltid så, nej, det är inte mycket effektiv sticktid).

Jag och Evelina bor inte i samma stad, vilket gjorde att jag stickade efter hennes mått och sedan postade boleron till henne. Det var lite bråttom när jag skulle posta den, så det blev inga fashionabla bloggbilder, utan nedanstående bilder är tagna i bilen. Så varsågod, bolerobilder med bilens inredning i bakgrund och med boleron modellad på Olas arm! :)











Sticknördfakta:
Basen till mönstret är ifrån Minisweater (aka Boobholder) av Stephanie Japel, men sedan gjorde jag modifieringar efter Evelinas mått och eftersom mitt garn var lite tunnare och jag därmed stickade på tunnare stickor. Min bolero blev dock prinsessigare än i original (där den är mer cool), eftersom puffärmarna blev puffigare och även ryggen fick lov att bli puffig. Ärmarna avslutades med en liten picotkant och knappen är en rosa pärlemorknapp.
Jag har stickat med rundsticka 4,5 mm. Kroppen är stickad i en tråd blank och varmt gammelrosa Cotton Viscose från Drops/Garnstudio (54% bomull, 46% viscose, färg 03) och en tråd persikofärgad Online Linie 253 Hommage-Color (76% kid-mohair, 24% polyamid, färg 0103) och kanterna är stickade med en tråd av ovanstående Cotton Viscose och en tråd gråblå BabyAlpaca Silk från Drops/Garnstudio (70% babyalpacka och 30% mullbärssilke, färg 8108). Eva på Helylle hjälpte mig att välja färger och material, hjärtligt tack för det! Alla tre garnerna har varit mycket trevliga nya bekantskaper, och kombinationen blankt bomull/viscosegarn och lätt fluffigt kid-mohair blev ett fint tyg. Babyalpackasilkegarnet skulle jag kunna tänka mig att rulla in mig i och sedan ligga alldeles stilla och bara njuta av mjukheten resten av livet, så behagligt är det! Tre coh ett halvt nystan bomull/viscose, ett och ett halvt nystan kid-mohair och en liten snutt babyalpackasilke gick åt till denna lilla bröllopsbolero.

10 kommentarer:

Otaliga projekt sa...

Den var verkligen fin. Förstår att den gjorde sig på en vacker brud.
Även cred till Ola, han skötte sig bra som "modell"....

Evelina sa...

Den är vansinnigt skön, hade den på mig hela kvällen.

Tack igen.!!

/Fru Lundgren

Linda sa...

Så bra att den var skön! :)

Emmas dagar sa...

Fint brudpar!
Undrar om prästen heter Lisa? I så fall känner min sambo henne :-)

Emmas dagar sa...

Just det, Lisa Mobrand! Vi var på hennes prästvigning :-)

Ulricha sa...

Supersnygga, både bröllopsparet och boleron (och Ola's arm)!

Fina färger, gillar den lilla picotkanten :-) Jag undrar om jag inte ska sticka en till mig själv... :-)

Evelina sa...

Jag behöver nog en till, i mörkgrönt, svart och grått ;)

Linda sa...

Haha, kan tänka mig det! Något som mer matchar vardagskläderna kanske. ;)

Evelina sa...

Ja precis :)

heidi sa...

så fin den blev! och så lyckliga dom ser ut på bilden!!!