onsdag 19 december 2012

Fuskolle och minisjal

Nu är den nära, julledigheten. Imorgon jobbar jag halvdag och då bara med roligheter; julpyssel med eleverna och därefter jullunch tillsammans med mina kollegor. Sedan toppas dagen med en tidig hemfärd till Ola, Mimmi (som är på plats för julen) och lilla torpet. I söndags julpyntade vi (det är närmast en cermoniell syssla här hemma!), så nu är alla tomtar och småknytt på plats liksom granen. Sådant gör torp extra mysiga!



Två färdigstickningar har sett dagens ljus den senaste tiden. Båda är restgarnsprojekt, och båda är till min kompis Annas tvillingar Nora och Felix. Till Felix har jag stickat en liten fuskolle och till Nora en liten minisjal. Smått och sött, även om jag tror att fuskollen är i största laget.









Sticknördfakta:
Felix fuskolle är stickad efter det här Dropsmönstret, och jag har använt mig av stickor (raka metallstickor och bambustrumpstickor) 4 mm och 65 gram Merino Extra Fine, också från Garnstudio/Drops. Storleken är 3-5 år, men jag tycker den ser jättestor ut! Mjuk och fin är den i vilket fall, merinoull är verkligen härligt till barnplagg.
Noras minisjal väger 52 gram och är stickad i lyxsockgarnsrester; Lorna´s Laces Shepherd Sock i nyansen 'Sherbet' och Cherry Tree Hills Supersock i färgen 'Java'. Jag har använt mig av en 60 cm bamburundsticka 3,5 mm och det här mönstret. Sjalen är avmaskad med en liten picotkant och längs överkanten har jag virkat ett varv fasta maskor med virknål 2,5 mm. Till avmaskningen och till virkningen har jag använt mig av en snutt Delight från Garnstudio/Drops också, för Cherry Tree Hill-garnet tog slut.

Jag har planer på att sticka varsitt par vantar till tvillingarna också, och jag är lite sugen på att sticka en grön matchande mössa till Felix också. Det är kul att se restgarnerna förvandlas till fina små plagg!

I lördags fick vi vackra tulpaner av Olas mamma Ulla-Stina. Jag älskar tulpaner, de känns som vår, till och med nu i december!

Inga kommentarer: