onsdag 1 januari 2014

Julklappsstickning 3 x 3 på nyårsdagen

2013 års tredje julklappsstickning bestod av tre döda-fisk-mössor till min kompis Annas barn Nora, Nellie och Felix. Jag har stickat de här mössorna innan, men de är väldigt roliga att sticka och det färdiga plagget blir en mycket komisk mössa som kan användas som vanlig mössa, i utklädningslådan eller varför inte bara som en mysfisk? :)




Noras lila mössa



Nellies gröna mössa



Felix gula mössa


Sticknördfakta:
Mössorna är stickade med Drops Alpaca som jag har hållit dubbelt på trästrumpstickor 4,5 mm efter Knitty-mönstet Fish Hat (dead or alive?). Det ger ett luftigt och strechigt "tyg" i mössan och är mjukt skönt mot barnöron. Jag glömde att väga mössorna innan jag slog in dem, men uppskattningsvis väger varje mössa runt 120-130 gram. Dessa mössor är så roliga och kreativa att sticka, eftersom det bara är att randa färger hur man vill (eller sticka andra mönster), och de blir ursöta med sina små kryssögon. :)

14 kommentarer:

Blenda sa...

Vilka roliga! :-) Perfekta julklappar!

Ha det got /Blenda

Anonym sa...

Så häftiga! Härligt att ha barn att sticka till!

annasaviga sa...

O de är ju supersöta!

Leena sa...

Så roliga mössor. Kanske skulle vara nåt till mina barnbarn. Tack för tipset och Gott nytt år.

Kattis sa...

Alldeles fullkomligt fantastiska! :)

Wallinskaya sa...

Men wow vilka roliga mössor. Störtsköna!

KatarinaZA sa...

Underbart roliga mössor!

Ulricha sa...

Fantastiska mössor. Och vilka fina färgkombon du har valt. Kanske kan man sticka en till sig själv, fast man är vuxen :-)

Ha en fin helg. Jag hoppas på spännande På spåret-avsnitt ikväll...

Manduzana stickar sa...

Haha, vilka fantastiska mössor!

Sjömans-Elin sa...

Urhäftiga! Och färgglada, me like! Har tänkt göra en sådan till en kompis i två år nu. Kanske är det i år det händer? :P

Unknown sa...

behöver en sån till min fiskeresa i sommar, får väl lära mig sticka nu då...

Jill sa...

Hur många maskor lägger du upp till en vuxenmössa?

Linda sa...

Jag har aldrig stickat dessa i vuxenstorlek, men en stor barnstorlek är 90 m. Kanske kan det räcka med 100-115 m till en vuxenstorlek?

Jill sa...

Tack snälla för svar 😊