torsdag 31 december 2015

2015 års sista färdigstickningar

2015 års sista färdigstickningar får lov att bli Olas mobilstrumpa (som jag fick snabbsticka när han köpte sig en ny mobil häromdagen) och ett par torgvantar till Hans, Mimmis särbo. Torgvantarna utgjorde (tillsammans med en kasse hembryggd öl) vår julklapp till Hans, som han dock inte fick förrän idag. Men, den som väntar på något gott, osv. I förra inlägget skrev jag ju kaxigt om att jag skulle blocka och färdigblogga två sjalar också, men det har jag inte hunnit med det här året, så jag skjuter upp det till nästa. ;) Här kommer lite bilder på och sticknördfakta om strumpan och vantarna.





Sticknördfakta:
Den lilla mobilstrumpan väger 20 gram (84 m garn) och är stickad i en liten rest av Drops Delight i för mig okänt färgnummer på strumpstickor 2,5 mm. Strumpan är dubbel, men stickad i ett stycke. Först har jag stickat ett slätstickat rör, och efter några minskningar har jag stickat ett vändvarv med aviga maskor. Därefter har jag övergått till resårstickning (2 rm, 2 am) efter några varv inledande slätstickning. I botten är strumpan ihopsydd, först varje lager för sig och sedan de två lagren tillsammans. Jag har gjort den här typen av mobilstrumpa förut, och den funkar perfekt för att skydda mobilen mot stötar och andra ofog. En sådan här mobilstrumpa tar exakt 4 avsnitt av Dr. Who att sticka, enligt egen empirisk studie. ;)





Sticknördfakta:
Torgvantarna är stickad enligt mitt eget basmönster för herrtorgvantar. 77 gram (115,5 m) Raggi i grått och svart har gått åt på strumpstickor 3,5 mm. Ola fick modella vantarna när vi tankade i Värnamo igår vid lunchtid, så ni får vår Citroën på köpet som bakgrund. Hans blev glad för sina vantar, och tänker sig att de är bra att ha när han pysslar i trädgården till våren när han vill vara varm om händerna men ändå vill kunna använda fingertopparna.

Såhär på årets sista timmar stickar jag vidare på Mimmis julklappssockor. Jag är inne på sista sockan nu, och har goda förhoppningar om att den ska vara klar inom kort. Nu återstår bara att önskar er alla ett GOTT NYTT ÅR! Vi hörs 2016!

1 kommentar:

ulricha sa...

Suppersnyggt mobilfodral, gillar färgerna :-)

Och toppfina torgvantar. Måste ju bara vara perfekt för bensinpåfyllning, så att man inte tappar greppet :-)

Ha en fin fortsättning!