lördag 2 augusti 2014

Den där hemliga stickningen det tjatats om..

Sommarens hemlisstickning kan nu avslöjas, eftersom Mimmi har fått sin födelsedagspresent. Och hon gillar den! Så, här är den... *trumvirvel* Elemental Things Shawl!



Mimmi fyllde 65 den 31/7, och då hon inte gör det varje dag så förtjänar hon väl en ny sjal, tänker jag. Jag stickade en sjal till henne när hon fyllde 60 år också, en Entomology, så det gäller väl att upprätthålla traditionen med stickade sjalar på jämna födelsedagar. Jag bestämde mönster och köpte det och garn redan i januari, men sedan väntade jag ända till nu i sommar innan jag började sticka. Jag har nog aldrig stickat en sjal så snabbt, men det kändes inte stressigt och det var rolig stickning hela tiden. Jag är nöjd och Mimmi är nöjd och då är allt finemang!



Sticknördfakta:
För att sticka Elemental Things Shawl har jag använt mig av en 100 cm lång Addi Lace-rundsticka 3,75 mm och ett helt fantastiskt garn från Manos del Uruguay som heter Manos Lace i färgställningen Orla (både garn och sticka är köpta från Garnkorgen). Garnet är både mjukt och har ett härligt fall och innehåller 70% baby alpacka, 25% silke och 5% kashmir och mäter 400 m/50 gr. Färgen är dessutom otroligt vacker, och kan närmast beskrivas som åskvädersfärger. Lyx hela vägen alltså, precis som det ska vara när ens mamma fyller 65! (Färgerna återges inte alls så bra på bilderna, utan de är fylligare och mörkare i verkligheten.) Det gick åt 86 gram garn, vilket motsvarar ca 688 meter.
Om du söker en enkel men vacker sjal i halvmåneform är den här sjalen ett bra val. Mönstret är konstruerat av Helen Stewart, och det är i mitt tycke mycket välskrivet. Det finns både rad-för-rad-beskrivningar och diagram att följa, ytterst pedagogiskt. Stewart skriver själv i inledningen till mönstret att det här är ett bra mönster för spetsstickarnybörjare, och jag håller med om det (även om jag inte själv anser mig som spetsstickarnybörjare). Sjalen blir effektfull, trots sin enkelhet, och ligger perfekt över axlarna. De enda ändringarna jag gjorde när jag stickade är att jag har maskat av från rätsidan istället från avigsidan som mönstret anger och att jag har dessutom virkat ett varv fasta maskor i överkant, då kanten blev väl sladdrig för min smak i och med att garnet är så tunt och kanten endast består av två maskor.





3 kommentarer:

Mimmi sa...

Superfin är den, tack igen vännen.

Linda sa...

Varsågod! :)

Emmas dagar sa...

Oh! Vilken härlig sjal!