lördag 19 januari 2013

Myrornas krig

Under veckan som gått har jag stickat klart ett par nya torgvantar till Ola. De är stickade i ett till utseendet klassiskt raggsocksgarn, och uppstickat tycker jag att det ser ut som myrornas krig på TV... :)




Ola iförd sin målarjacka och myrornas krig-vantar...


Sticknördfakta:
Jag har stickat efter mitt eget basmönster, strumpstickor 3,5 mm och Järbo Garns Raggi. Drygt 80 gram garn går åt till torgvantarna. Trevligt, snabbstickat litet projekt som är uppskattat av Ola som får varmare fingrar och som stickprojekt betraktat precis vad min hjärna behöver efter långa arbetsdagar och trött tågpendling. (Man har verkligen behövt något att värma sig på under veckan som gått, under onsdags- och torsdagsdygnen var det -22 och -24 grader Celcius som lägst så det har nypt lite i kinderna.)

Apropå torgvantar:
Marita (som har superfina bloggen La Dolce Vita) har också stickat ett par torgvantar efter mitt mönster. De blev jättefina, gå in och titta!

Innan nyår gick jag med i Kamillas "Stickutmaning 2013". Det verkar ha blivit väldigt populärt, och Kamilla har skapat en Ravelrygrupp till oss som är med. Januaris utmaning är att göra något nytt av något gammalt i sann återvinningsanda. Efter lite funderande hit och dit vad jag skulle göra kom jag att tänka på ett par gamla halvvantar som jag stickade runt 2006 i lyxiga Silk Garden från Noro, men som har töjt ut sig så mycket att de inte längre går att använda. Jag har för mig att jag följde ett mönster i Nina Sagulins bok Sticka, och att jag använde stickor 5 mm till dem, så de blev ganska löst stickade vilket väl har hjälpt dem att töja sig.
Så här såg de ut tidigare idag (dagen till ära dekorerade med istapp):



Så här ser de ut nu:



Tanken är att jag ska randa Norogarnet med härligt grått tretrådigt ullgarn från Ullcentrum och sticka mig ett par sköna tumvantar.

6 kommentarer:

Ostickat sa...

Härliga torgvantar :-)

Maria sa...

Torgvantar borde alla ha ett par. Själv gjorde jag denna upptäckt i höstas. Bra!

Marita sa...

Torgvantarna blev väldigt populära, så det blir nog fler par! Vilken vacker färg på Noro-garnet... och en bra idé!

disa sa...

Fina torgvantar! =)

Emmas dagar sa...

Tack! Du är snäll du :-)

Ulricha sa...

Fina torgvantar! Jag gillar raggisgarn :-) Funderar på att köpa och sticka vantar till sambon eftersom han fyller år i början av feb. Har aldrig stickat med raggsocksgarn!

Åh, ni för poäng (På spåret). Det gör inte vi. Vi inser ändå hur dåliga vi är :-) Hoppas att det blir ett trevligt program ikväll, förra veckan satt vi som frågetecken i soffan :-)

Det är smart att re-do:a något man inte använder eller inte är nöjd med. Och Norogarn är aldrig fel. Ska bli spännande att se hur vantarna kommer att se ut.