måndag 24 september 2012

Höstfina halvvantar

Jag har varit tokförkyld hela helgen, och den stora fördelen med att vara förkyld är att det är helt legitimt att sitta i soffan och sticka. Mina Isolde-halvvantar har legat på is lite under förra veckan pga för mycket jobb och för lite fritid, men nu är de klara!



Färgen gör sig inte rättvisa vare sig på bilden ovan (med blixt) och nedan (utan blixt). Garnet är varmvitt, inte så vitt som ovan och inte så gult som nedan, utan snarare som på bilden längst ner i inlägget (på härvorna).







Sticknördfakta:
Isolde är stickade av Rune, ett tvåtrådigt finullgarn (50% fårull och 50% lammull), från Östergård/Sticka - på landet. 36 gram garn gick åt till dessa fina och lättstickade halvvantar som är stickade med strumpstickor 2,5 och 3 mm. Jag älskar sådana här små roliga projekt, en enkel konstruktion (vantdelen) med en liten twist (spetsmönstret). Som jag har skrivit innan tycker jag väldigt mycket om det här garnet; det är mjukt, vackert, lyxigt och lokalproducerat.



Det är väldigt trevligt att veta att jag har drygt 60 gram Rune, och dessutom en hel härva Kurt (Runes bruna motsats), kvar. Planen för Kurt är att han ska bli en mössa med något slags flät- och spetsmönter. Det kommer att bli finfint!

12 kommentarer:

Mimmi sa...

Så fina de blev.

Linda sa...

Mm, de är jättemysiga!

Ulricha sa...

Gud, så snygga! De ser så mjuka ut, nästan som om det skulle vara lite silke i garnet! Jag letar fortfarande ett bra baskermönster, jag fick ganska mycket kvar av Zauberball (64 gr) så det borde räcka till en huvudbonad.

Krya på dig! Jag håller på att bli förkyld och Peter (sambon) leder med några dygn! :-)

Manduzana stickar sa...

Dom ser väldigt sköna och mysiga ut :)

Anelma handarbetar sa...

Snygga!

Ulricha sa...

Jag har aldrig haft/ägt benvärmare (inte ens på 80-talet, jo i stallet men det räknas inte) :-) Jag fryser också, så jag tror att de blir varma och bra.

Det var nog mitt fel att kommentaren "inte tog": jag skrev den från min bloggläsare FeedDemon för jag hade glömt att när jag gör det så kommer inte kommentarerna fram hos Blogger :-)

Ha en fin helg.

Mimmi sa...

Och jag fick dom med posten i onsdags. Vilken överraskning. Tack stumpan.

Linda sa...

Varsågod! Nu kan du ut och finpromenera!

Linda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linda sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Linda sa...

Om någon undrar över de borttagna kommentarerna så var det bara min mobil som lyckades trippelpublicera min lilla kommentar ovan, så jag suddade lite... :)

Ulricha sa...

Jädrans FeeDemon! Tack för att du berättade det, nu ska jag aldrig kommentera från feedern :-)

Jag såg en jättefin pappersstjärna, påminde lite om den som jag gjorde förra julen men mycket finare. Bildgoogla på Finnish Star så kommer den upp, det finns en beskrivning på YouTube, som jag iofs inte har sett. Men stjärnan är jättefin, tycker jag.
Ha en fin helg. Vi blev lite friskare och nu har vi blivit sjuk igen med hosta. Jädrans höst..!