tisdag 24 december 2013

Julklappsstickning 1: Sockor till Mimmi

2013 års första julklappsstickning är ett par sockor till Mimmi. (Och om någon av er tror att jag skriver detta vid 20-snåret på julafton, så nej! Detta är ett tidsinställt blogginlägg som skrivs 19:56 den 16/11-13.) :)







Sticknördfakta:
Sockorna är stickade i Drops Delight (75% ull, 25% polyamid) från Garnstudio på stålstrumpstickor 2,5 mm från Addi. Garnet köptes på Helylle inne i Kristianstad när sorten kom som nyhet en gång i tiden, det var introduktionspris och galet billigt, och jag köpte ett helt gäng Delight-nystan vid det tillfället. Kanske är det också att det är första omgången av detta garn som gör att garnet trots att det är samma färgställning och samma färgbad var så olika på de två nystan jag har använt mig av. Trots detta tycker jag att sockorna blev fina, och de är mulligt tjocka och sköna. 76 gram garn gick åt till dessa sockor som jag stickat över 64 m i resåren och 60 m i slätstickningen.

Bilderna är tagna vid Björketorpsstenen i Blekinge, och lavarna på stenen gjorde att de fastnade fint. Kardborreffekt! :)

1 kommentar:

Manduzana stickar sa...

Fina sockor! Jag är tycker att det kan vara fint att sockorna blir olika :)