måndag 9 juni 2014

Flowing Lines

Äntligen har min Flowing Lines-tröja fått knappar, och därmed är det dags att färdigblogga den!















Sticknördfakta:
Flowing Lines är designad av Veera Välimäki och finns att tillgå via Ravelry i e-boken Follow the Lines. Jag är jätteförtjust i Veeras design, och den här tröjan var både otroligt rolig att sticka och innehöll många intressanta lösningar, särskilt i axelpartiet. I övrigt är det en lättstickad tröja som snabbt växer fram tack vare de tjocka stickorna och garnet. Det här är en stickning, som trots att den har tagit tid för mig att slutföra, har varit inspirerande att sticka på hela vägen.
I original är Flowing Lines stickad i Malabrigo worsted, men jag har använt mig av Incawool (100% ull, 160 m/100 gr, färgställning 705) från Hjertegarn och rundstickor/strumpstickor 5 mm och 5,5 mm. Totalt gick det åt 607 gr garn, vilket motsvarar 972 m. Kokosknapparna är köpta från Garnkorgen. Jag har gjort några små ändringar för att få en något längre och något mindre tajt tröja (eftersom jag inte var ute efter någon korvskinnseffekt):

- Jag har inte gjort några minskningar för midjan, och därmed heller inga ökningar efter midjan.
- Jag har stickat tröjan en mönsterrapport längre än vad mönstret anger innan den nedre mudden påbörjades. Under sista rapporten ökade jag maskantalet till storleken större, för att den skulle ligga snyggt över rumpan.
- Ärmmaskorna minskades inte förrän de var 20 cm långa, vilket är 10 cm längre än vad mönstret anger. Jag gjorde alla ärmminskningar, varav den sista precis innan ärmmudden påbörjades.

Slutresultatet är en perfekt sittande och mycket skön tröja som kommer att bli härlig till hösten. Nu är den på tok för varm, och jag höll på att få värmesammanbrott bara av att ta bilderna... Om någon tycker att maskorna ser lite spretiga ut på bilderna; så nej, jag har inte tvättat och nålat ut tröjan, även om jag tror det skulle släta till den lite. Det får vara, åtminstone till hösten.

8 kommentarer:

Kattis sa...

Urtjusig! Såväl koftan som du.

Blenda sa...

Superfin tröja, älskar både modellen och förhören! Och den passar dig kanonbra också! Bra jobbat! :-)

Otaliga projekt sa...

Jättefin tröja och framförallt, så sitter den ju som en smäck! Bra jobbat.

Juliusdotter sa...

Jättefin, det syns att både du och tröjan gillar varandra.

annasaviga sa...

Så jäkla snygg!!

Hedvig sa...

Verkligen supersnygg! Hade aldrig sett det mönstret förut. Spanade in det nu men tyckte din tröja var snyggare än "originalet" :)

Emmas dagar sa...

Åh! Jag vill också ge beröm för den fina tröjan!
Kul att se lite mer av dig också :-)
Fina bilder!

Manduzana stickar sa...

Så sjukt snygg tröjan blev! Och den passar dig perfekt, både i form och färg! Nu vill jag också sticka en sån :)