lördag 4 mars 2017

2017 års första färdigstickning

Under den senaste veckan har jag presenterat de projekt som blev färdiga under hösten 2016. Nu är det dags att påbörja presentationen av 2017 första färdigstickningar. Jag har fyra små projekt som jag stickade klart under januari och februari, och då de två första utgör ett set kommer de i ett inlägg här tillsammans.





Under julledigheten plockade jag fram två nystan Tynn Alpakka från Du Store Alpakka ur mitt garnlager och stickade mig själv en Merry Berry-mössa. Jag har länge haft behov av en ny mössa, och ville ha enklast möjliga modell i en diskret färg. Just Tynn Alpakka var snäppet för tjockt för mönstret så mössan blev aningens för stor, men det passar i och för sig bra när man som jag ofta har knut och hästsvans. Mycket hår tar en hel del plats när det är format som en boll! :) Resultatet blev en tunn, smidig, varm och lite fluffig mössa i det fina alpackagarnet.
För att matcha mössan stickade jag också ett par rätstickade muddar i samma garn. Även här är det enklast möjliga modell; ett rätstickat stycke som är ihopsytt med hål för tummen. Även dessa är tunna men varma tack vare alpackan. Till muddarna och slätstickningen på mössan har använt sticka 3 mm, och sticka 2,5 mm till den vridna resåren på mössan. Jag är väldigt nöjd med de här plaggen eftersom de är exempel på ren bruksstickning med hög funktion, men som ändå är fina i enkelhet.

1 kommentar:

Barwitzki sa...

Hyggelig feriestrikk du har laget. Klassisk enkel lua passer perfekt til mye...
og alltid fint dertil er muddar. Garnet ser ut veldig godt.
Koselig søndag. Hilsen til Skåne fra Viola.