söndag 11 augusti 2013

Den oväntade halskragen

Jag har ju precis börjat lära mig att spinna på slända, och mitt allra första garn blev som bekant en liten thick 'n thin-historia i supermjuk alpacka. Givetvis kunde inte denna lilla söta härva få bli liggande, utan jag kände att jag var tvungen att sticka upp den med detsamma och eftersom den var så mjuk och fluffig kändes en liten halskrage helt rätt. I samma veva så annonserade Kamilla augustiutmaningen i Stickutmaning 2013, och temat var "något oväntat". Det passade ju helt perfekt, för det finns ju mycket som är oväntat med den här stickningen. Att jag skulle få en slända av Ola i födelsedagspresent var oväntat, att jag skulle lyckas hantera sländan och få ihop ett någotsånär garn av den silkiga alpackaullen var oväntat och att det garn jag fick ihop skulle kunna bli ett färdigt litet plagg var också lite oväntat. Så, taaa-daaaa! Den oväntade halskragen! :)



Sticknördfakta:
Halskragen är stickad med egenhändigt sländspunnen alpacka (ca 40 gr och 40 m) och härligt halloncerise handfärgad ullkashmir från Sannsticks (25 gram och 200 m, hållen dubbel). Jag lade upp 100 m på bamburundsticka 4,5 mm och började med att sticka några varv dubbel mosstickning innan jag började randa de två garnerna tills alpackagarnet tog slut. Därefter stickade jag några varv slätstickning med ullkashmiren och avslutade med tre omgångar feather and fan-mönster för att få en snygg kant upp mot ansiktet. Eftersom jag upptäckte att min lilla mosstickade kant i början var alltför kort och därför vek in sig nerimot axeln virkade jag 4-5 varv med fasta maskor med virknål 4 mm för att stadga upp den, vilket blev bra. Dessutom är jag lite stolt över att jag idag lyckades virka utan att få kramp i handen, vilket nog är första gången och en klar framgång i min virkningskarriär. :) Hursom, jag är grymt nöjd med resultatet och jag vet att det här kommer att bli en mysig halskrage i höst/vinter för den är verkligen osannolikt mjuk och lätt.

4 kommentarer:

Mimmi sa...

Så fint och vad duktig du är som lyckades virka.

Linda sa...

Fantastiskt duktig, helt utan kramp. Undrar vad som gick fel?! ;)

Maria sa...

Den kommer värma gott framförallt som du spunnet garnet själv. Glad och fin blev den och alldeles orginell! Tycker du ska vara stolt över den!

Ulricha sa...

Superfin! Jag är imponerad att du lärt dig spinna Och använt ditt handspunna garn så fort! Inte dumt. Fin färgkombo!
Visst är det trist att man får handkram när man virkar. Jag får det också och det är superhemskt :-( Ha en fin helg med hönsen!