onsdag 24 december 2014

Julklappsstickning: Två par sockor

Två par julklappssockor har det blivit i år, ett par till Erika och ett par till Mimmi. Mimmi får ju alltid ett par stickade sockor till jul, det är standard, och det är andra gången Erika får ett par. Sockor fungerar alltid som presenter, och jag gillar att sticka dem eftersom det är en av de saker som jag stickat så ofta att det helt enkelt bara går av sig självt utan att jag behöver tänka särdeles mycket (och det kan vara skönt ibland).



När jag fotograferade sockorna gick det att ana en liten strimma sol, något som var en bristvara under november månad.


Sticknördfakta:
Erikas sockor (de blålila) är stickade i Falkgarns Sport på bambustrumpstickor 4 mm. Resåren är stickad över 44 m, och sannolikt minskade jag till 40 m i foten. Mimmis sockor (de rödbruna) är stickade i Kaffe Fasett-färgat Regia i färgställningen Mirage Fire. Jag har stickat med metallstrumpstickor 3 mm, då detta är Regias mellantjocklek, där nystanen ligger på 125 m/50 gr. I skaftet la jag upp 52 m, och minskade sedan till 48 m i foten. Båda sockorna har resårskaft över 2 rm, 2 am och förstärkt hällappshäl. Totalt gick det åt 114 gram och 171 meter till Erikas sockor och 72 gram och 180 meter till Mimmis.

Inga kommentarer: