måndag 31 december 2012

Gott Nytt År!

Gott Nytt År till er alla och tack för ett fint bloggår! Hoppas att ni har stickat mycket (det har jag, jag noterar 23 avslutade projekt i listan i högermenyn) och att ni har haft roligt under tiden. Tack också för alla kommentarer och all annan kontakt jag har haft med er under 2012, må 2013 bli ett mysigt år med massor av ulligt handarbetande för oss alla.



Här förbereds nyårsmenyns efterrätt, vaniljglass med bär och kolasås. I år testar vi att göra kolasås på det intressanta sättet, nämligen genom att koka två burkar sötad kondenserad mjölk. Efter ett par timmars kokande ska innehållet har förvandlats från mjölk till kolasås, åtminstone om man får tro Mat-Tina och Leila-bakar-Leila. Hoppas det fungerar för oss också, annars får vi ge oss på traditionell kolasåskokning. Till förrätt kommer det att serveras krustad med avocado- och kräftfyllning och till varmrätt potatisgratäng med antigen lax (för mig) eller fläskfilé (för övriga) och en liten sallad. Mums!



Jag insåg för någon vecka sen att det till min förtjusning finns frimärken med höns på. Eftersom det känns som ett måste för en hönsmamma att ha hönsfrimärken har jag nu köpt mig en karta. Från vänster till höger i den övre raden ser vi Hedemorahöna och Gammalsvensk dvärghöna och i den nedre raden Skånsk blommehöna och Orusthöna.

Hönsfrimärken, kolasås och kanske lite stickning, det känns som om 2012 kommer att sluta på ett fint sätt. ;) Nåväl;

Gott Nytt År 2013!

6 kommentarer:

Ulricha sa...

En trevlig nyårafton önskas till er!

Berätta gärna hur det gick med mjölkburkarna, jag har aldrig testat det sättet utan bara läst om det.

Vi ska (Peter vill så gärna) äta lutfisk idag och till efterrätt blir det Underbara Clara's vita kladdkaka med grädde, lime, bär och vallmofrön!

Fina frimärken! Hoppas att det inte blir för livat för hönsen inatt! Utan att de får sitta och sova.

KatarinaZA sa...

Gott nytt år!

Jag har provat att koka en sån där mjölkburk och det som sedan fanns i den var himmelskt gott!

Manduzana stickar sa...

Gott nytt år :)

Ulricha sa...

Hoppas att nyårsaftonen var trevlig!

Stort tack för din berättelse om mjölkkokningen! Jag har bara använt den mjölken till Key Lime Pie (tror jag det var) och "som den är", hälld över fruktsallad, då tyckte jag att det var för sött. Nu måste jag testa att koka den, jag gillar kolasmak!

Jag titta lite på Games... när den gick på TV, men det var 15 minuter då och då, så nu ska jag kolla in hela.

Jag måste bara berätta: i fredags när vi åt middag sa jag till Peter: jag gissar Kumla, kairo och Port-au-Prince som städer i På spåret. Gissa vad förvånad jag blev då ena visade sig vara rätt! Den tog jag dessutom på 19 poäng, eftersom jag redan hade "aktiverat" den i huvudet! Lång skott som gick hem! (Och naturligtvis tog vi låten till staden innan bandet började spela :-) )

Ha en god fortsättning!

Ulricha (igen) sa...

10 poäng, var lite snabb att skicka iväg!

KatarinaZA sa...

Apropå kolasås, vad tror du om det här:

http://louisespis.blogspot.se/2011/02/dulce-de-leche-brownies.html

Det kan väl aldrig vara gott...?