onsdag 6 juni 2012

Vad har ni gjort på nationaldagen?

Vi har rivit vårt utedass! :)



Vårt utedass har inte använts sedan 1989 när det installerades toalett inne i huset (och bara det är ju intressant att det inte har funnits WC inne förrän då!) och därmed stått och förfallit. När vi flyttade in här i huset för fyra år sedan så stoppade vi in alla våra blomkrukor i utedasset, och där har de stått sedan dess. Det är med livet som insats som man har gått för att hämta en kruka eftersom dasset har varit fallfärdigt.

Men, idag har det rivits och Ola har förutom sin slägga, kofoten och hammaren haft god hjälp av grannpojken och hans kompis. Tanken är att vi ska bygga upp ett nytt litet hus på samma plats. Vi kommer nämligen att bygga ett till litet hönshus så att vi kan ha två flockar eftersom vi har två tuppar. Som det är nu är våra tuppar inte riktigt sams, och jag vill väldigt gärna ha en ren brahmaflock också, för de är så fina. Så, gamla utedasset kommer att bli ett nytt, fint hönshus ett en förhoppningsvis trevligt fluffig flock brahmahöns med vår fina svarta brahmatupp i spetsen!

Avslutningsvis en liten blombild. Aklejorna blommar som galningar just nu och jag älskar dem och deras förmåga att korsa sig med varandra och skapa nya varianter. Här en namnsort, 'Nora Barlow', som jag har sått från frö för några år sedan.

3 kommentarer:

Mimmi sa...

Jag har INTE rivigt något dass utan solat på altanen.

Linda sa...

Så skönt! Här har inte solen varit en särdeles välbesök gäst, så rivning passade fint.

Ulricha sa...

Ah, den traditionella riva-utedass-dagen :-) Skönt att ha det gjort så hönsen snart får flytta in. Själv har jag joggat i kuperad terräng och lyssnat på storlom. Kanske det vackraste fågelläte vi har. Ibland hör vi dem vid Erstaviken, men det är en havsvik och deras ljud "försvinner". Igår hörde vi den vid en sjö och då lät det banne mig ordentligt :-) Jag blev nästan lite rädd först innan jag fattade vad det var :-)