söndag 11 augusti 2013

Alltför varm färdigstickning modellas ej!

Min tröja med flerfärgsstickat ok har varit färdigstickad ett tag nu, men jag har haft en inbilsk tanke om att jag skulle fotografera mig själv i tröjan innan jag färdigbloggade den. Men nej, det får bli till hösten, när det är kallare. För även om det är svalare är 32 plusgrader nu är det inget som helst väder som medger påtagande av ulltröja. Så det får bli färdigstickningsbilder utan mig i, och lika bra är det kanske. :)







Sticknördfakta:
Tröjan är stickad utifrån ett Drops-mönster (122-41) och jag har använt mig av 405 gram garn (1215 m) och rundstickor 2,5 mm (en lätt otrevlig sticka från Drops) och 3 mm (en mycket trivsam Addi Lace-sticka). Det svarta, gråa och vita garnet är Gästrike 2-trådigt från Järbogarn och det rosa är 2-trådigt ullgarn från Ullcentrum. Det skulle ha varit ytterligare mönster uppemot halsringningen, men den gråa huvudfärgen tog slut och på Olas förslag stickade jag istället klart tröjan med rosa, vilket jag tyckte blev riktigt fint. Jag är otroligt nöjd med min tröja, den passar utmärkt och kommer att bli härlig att ha under jackan i vinter när det är kallt! Nämnas bör även att tröjan stickades klart som ett projekt i Kamillas stickutmaning 2013 för juni-juli månad, då temat var njutstickning.

Jag har även precis stickat klart min lilla halskrage i min hemspunna alpackaull och Sannsticks ullkashmir. Den ska bara fotograferas så är det redo att färdigbloggas!

5 kommentarer:

Blenda sa...

Åh, den är fin, och jag tycker att det var riktigt snyggt att den tonar ut i rosa högst upp!

Ha det gott!
/Blenda

Monita sa...

Jättesnygg! Tycker det blev riktigt fint med rosa längst upp istället för mönster. :-)

Manduzana stickar sa...

SÅ himla snygg den blev!

Ulricha sa...

Men gud så fin!!!! Och färgerna är helt underbara. Hoppas att det blir lite svalare snart så vi får se den "in action" på dig :-) Fasiken att jag är så dålig på att sticka med två färger, för jag kommer att drömma om den här.

Löpmaskan sa...

Å vilket fint färgval - det blev ursnyggt med den rosa avslutningen! Jag håller på med en klänning/tunika som ska få ett liknande mönstrat ok. Men jag har säkert så där 60 cm kvar innan det roliga börjar.