torsdag 4 juli 2013

Två anledningar att utbrista "Hurra!"

Idag har vi byggt vidare på hönsgården till den nya hönshuset (där brahmakycklingarna, faverollen, orpingtonarna och brahmatuppen bor) och nu är den strax klar. Det betyder att jag kommer att slippa bära hönsen in och ut i trädgården varje dag där de gått i provisoriska beteshagar. Grannarna tror förmodligen att jag inte är riktigt klok som gör det (de är ju förhärdade bönder och landsortsbor med en något mer rationell syn på sina husdjur), men jag tycker ju att mina små fjäderfän måste få komma ut och få sol och gräs. :) Snart kan de alltså klara den biten själv, åtminstone den med den friska luften, gräset lär ju betas av ganska snabbt. Sannolikt kommer jag ju att vilja släpa med mig mina små vänner ut i trädgården även hädanefter, men nu är det ju i vilket fall inget tvång att göra det längre. Hurra för det!

Nu har jag precis gjort en liten beställning hos Sannsticks, det blir en ullig sommarpresent till mig själv. Jag har beställt tre härvor av två olika kvalitéer, samtliga handfärgade. Sanna är duktig på att färga tycker jag, hon får alltid till härliga nyanser. Hurra för det också!

3 kommentarer:

KatarinaZA sa...

När jag läser om att du har burit på hönsen, så kommer jag att tänka på Pettson (&Findus). Inte för att jag kan påminna mig att Pettson har burit på sina höns men för att hans grannar ibland tycker att han gör lite konstiga saker.

Det ska bli spännande att se vad det ska bli av ditt nya garn.

Maria sa...

Tycker du är en omtänksam och snäll hönsägare som ser till att dina fjäderfän får både frisk luft, lite grönt och byte av miljö då och då. Låt grannarna tycka vad de vill. ;)

Ulricha sa...

Vilken härlig syn! Att bära ut höns. Bönder kan vara lite väl... konservativa, tror jag är ordet jag letar efter :-) Ibland behövs det lite nytt i tanke och handling.

Inte dumt med en garnbeställning. Sanna har så fint handfärgat garn.

Själv surfar jag på Ravelry för att hitta ett nytt stickprojekt, helst ett med bomullsgarn från mitt garnlager. Å så ska jag börja med raggisarna men det får vänta ett par dagar.

Ha en fin helg!