fredag 20 juni 2014

Midsommarsockor, gula som solen

Det är midsommarafton idag, och vad passar då bättre än att färdigblogga ett par sockor? Säkerligen passar det bättre att äta sill och jordgubbar och hoppa smågrodorna, men jag håller mig ändå till att färdigblogga sockor.









Sticknördfakta:
Detta är mitt första par ut i Dödergöks sockutmaning, och de har tagit en oändlig tid att sticka för att vara ett par sockor. De har hängt med mig på tåget i evigheter, och jag har stickat något varv då och då när det inte har varit för mycket folk ombord. Det är mitt första försök med avbruten mosstickning, något som var jätteroligt att sticka och framförallt blir det så fint när det flerfärgade garnet bryts upp av ett enfärgat. Jag har använt mig av rester av ett flerfärgat Opalgarn som ingick i någon av deras regnskogskollektioner för flera år sedan och vars färgställning kallas för "Humla" samt lyxrester av handfärgat sockgarn från Sannsticks i en fantastisk gul nyans. Ca 61 gram garn gick åt, vilket motsvarar ca 257 meter, och stickat har jag gjort på metallstrumpstickor 2,5 mm. Jag lade upp 64 m till resåren (som är stickad i 2 rm, 2 am) och minskade sedan till 60 m och stickade resten av sockan så. Hälen är min favorithäl; klassisk hällapp med lyfta maskor.

Nu återstår bara att önska er...
...GLAD MIDSOMMAR!

Inga kommentarer: