söndag 27 januari 2013

Randiga återbrukade vantar

Januari månads utmaning i Kamillas Stickutmaning 2013 var att göra något nytt av något gammalt, dvs återbruka ett gammalt stickat plagg till ett nytt. Jag repade upp ett par muddar i vackert Norogarn, och har nu stickat mig ett par randiga vantar av det.





Sticknördfakta:
Vantarna är stickade med Silkgarden (45% silke, 45% kidmohair, 10% lammull) från Noro (i något jag tror är färgställning 8) och mörkgrått tretrådigt ullgarn från Ullcentrum på bambustrumpstickor 4 mm. Det gick åt ca 30 gr av Norogarnet och ca 40 gr av ullgarnet.
Jag har inte använt något särskilt mönster, utan har bara stickat en enkel tumvante med tumkil efter måtten på min hand. Tummarna på vantarna ser lite smala ut på bild, men de sitter utmärkt på. Jag har inte tvättat vantarna än, men jag ska göra det för jag räknar med att ullgarnet kommer att fluffa upp sig lite och bli ytterligare lite mjukare efter dess. Jag har en del Norogarn kvar, så kanske blir det ett par små lyxiga muddar också, och jag har massor av fint tretrådigt ullgarn kvar dessutom. Jag är lite sugen på att sticka ytterligare ett par tumvantar av ullgarnet, kanske tillsammans med en tråd förgarn så att det går att valka lite? Jag hittade nämligen en kaka (eller vad man nu ska kalla det) förgarn från Ullcentrum i samma korg som det tretrådiga och de hade blivit fina tillsammans.

Ha en fortsatt skön söndag! Vi ska ha en lugn sådan, Ola vårdar en förkylning/feber som han har ådragit sig och jag sticka vidare på sjalen Ingrid som jag påbörjade igår kväll. Jag stickar den i det härliga valnöts-skägglavsfärgade BLF-garnet jag fick från Emma och det blir helt underbart mjukt och fint.

1 kommentar:

Emmas dagar sa...

Härliga vantar! Jag är också med i utmaningen.
Och ÅÅÅÅH! så spännd jag är på hur det blir med BFL-garnet!!!