onsdag 28 november 2012

Alpackahalsduk till Nellie

Jag har avslutat ytterligare ett restgarnsprojekt i form av en liten halsduk i mjukaste alpacka. Även den här är till fina lilla Nellie, min kompis Annas dotter.





Sticknördfakta:
Jag har använt raka bambustickor 4 mm och sammanlagt 45 gram Alpaka Fashion från Schachenmeyr Nomotta i naturvitt och mjukt olivgrönt. Modellen är en klassisk genomdragshalsduk för små barn efter det här Drops-mönstret. Halsduken är drygt 50 cm lång, vilket enligt mönstret motsvarar storlek 12-18 månader. Den gröna kanten runt halsduken är virkad med virknål 4 mm. Jag har endast virkat fasta maskor, men i originalmönstret är det en söt liten bågkant. Dock sträcker sig min virkförmåga inte så långt, men jag tycker det blev fint ändå.

3 kommentarer:

Mimmi sa...

Så söt Nellie blir och vad flitig du är.

Linda sa...

Stick, stick, stick... :) Småkläder säger bara svosch så är de klara!

Ulricha sa...

Fin! Jag gillar de där 50-tals-aktiga halsdukarna där man drar igenom ena änden. Den ser mjuk och varm ut.

Grattis till muddpubliceringen! Vad roligt att få ett eget mönster i tryck, inte bara digitalt på nätet. Muddarna är superfina (är redan på min att-sticka-lista).
Ha en fin vecka, vi drunknar snart i snö här!!!