söndag 27 oktober 2013

Olas mockasiner

Förra helgen drabbades jag som bekant av mockasingalenskap, och idag lade jag sista handen på mockasin nummer två. Därför har Ola nu ett par riktigt tjocka och sköna mockasiner att skrota runt i inomhus.





Sticknördfakta:
Olas mockasiner är stickade efter mönstret till Nola's Knitted Slippers, men jag har ändrat det lite eftersom Olas 46:or inte är några standardherrfötter, utan långa och smala men med höga vrister. Jag har därför stickat mocksinerna längre och även stickat förkortade varv för att öka höjden på mockasinen över vristen. Dessutom har jag inte sytt ihop dem under och baktill som det anges i mönstret, då jag tyckte att det borde bli ganska obekvämt att gå och trampa på en skarv. Istället masksömmade jag samman dem under till och för att ytterligare öka på längden på foten lite så stickade jag fram och tillbaka upp längs baksidan med rätstickning. Det blev rätt snyggt mot resåren om jag får säga det själv. :) Jag är nöjd med resultatet av mockasinerna över lag, för de sitter bra på Olas fötter. Dessutom var det väldigt rolig att stickning, då mockasinerna stickas i ett stycke åt olika håll och konstruktionen därför är lite ovanlig. Dessutom fick jag användning av väldigt mycket restgarner, då de stickades med dubbelt garn på rundstickor 5 mm (egentligen 5,5 mm enligt mönstret, men jag hade ingen sådan sticka tyvärr). Hela 276 gram rester av JärboGarns Raggi har försvunnit ur min restgarnspåse, och det känns bara fint! :)

Nu är oktober snart slut, och det betyder att det är dags att börja planera för julklappsstickningarna. Roligt och hemligt! Jag och Ola var på Helylle i lördags och shoppade en härlig hög med Drops Alpacka, som ska bli extra hemliga julklappar. :)

6 kommentarer:

Garnhumlan sa...

Så fina. Jag får behärska mig för att inte rusa i väg och lägga upp till ett par direkt.

KatarinaZA sa...

De ser jättesköna ut!

Mimmi sa...

Så sköna de ser ut. Nu fryser inte Olisen.

Dödergök sa...

Superfina! Jag älskar verkligen det där mönstret, jag har säkert stickat tio par vid det här laget och det blir säkert några till i December.

Manduzana stickar sa...

Dom ser väldigt sköna ut :)

Sjömans-Elin sa...

De där blev jag riktigt nyfiken på! Behovet av något liknande är rätt stort här hemma. Stor hus med kalla golv...