lördag 31 augusti 2013

Osynligt stickat och småsmutsiga höns

Igår släpptes sista delen av mysteriestickningen jag är med i, men den får jag vänta med att sticka, för jag har ännu inte stickat den tredje och nästsista delen av sjalen. Det ska jag börja med ikväll och det ska bli trevligt att fortsätta. Jag har tjuvkikat lite på spoilerbilderna på Ravelry, och det ser ut som det kommer ett mycket intressant hålmönster framöver, så det ser jag fram emot att få sticka. Under veckan som gått har jag mest snorat och febrat, men stickat på ett par lite mindre projekt om innefattar det blåa nystanet merinosilk som jag visade i inlägget i söndags. Den stickningen är fortfarande lite hemlig, men är snart redo att komma ut i ljuset! Merinosilksstickningen är alltså ingen mysteriestickning, utan bara en liten hemlisstickning. :)

Idag har vi släppt samman tonårsbrahmorna och dito faverollen med brahmatuppen och orpingtonhönorna. De har gått i samma hönshus och hönsgård, men separerade med kompostgaller för att kycklingarna skulle få växa till sig. Det har de ju gjort nu och blivit långbenta och lite flaxiga tonårshöns. Faverolleflickan är inte så långbent, men hon är en pigg och väldigt söt liten rackare!


"Favvis", som hon kallas till vardags.
"-Nån som undrar varför jag är smutsig om munnen? Fortsätt läsa så får du veta!"


Idag har alla hönsen skämts bort med en halv vattenmelon per hönsgård. Det är väldigt underhållande att se dem äta en halverad melon, för de äter verkligen med hela ansiktet! Sen lyckas somliga doppa ansiktet i jorden innan de har putsat sig ordentligt, men svarta fläckar på kam och slör som följd. Tuppen är expert på att doppa sitt långa slör i allt som är kletigt, när han t ex har ätit fil eller yoghurt ser han ut som en clown.



Dvärgsussexarna fungerar bra ihop med flocken nu. De har helt acklimatiserat sig vid flocklivet och är accepterade av alla hönor och blir bortskämda av tuppen som ger dem mat och pysslar om dem. Och så är de helt otroligt söta!






"-Färdigfotat! Nu kilar jag iväg!"


Dags för stickning och kanske lite nötter, det är ju ändå lördag!

3 kommentarer:

KatarinaZA sa...

Det ska bli riktigt spännande att se din sjal.

Kattis sa...

..., och jag stickar inte ens osynligt! *suckar tungt* Har fastnat på knapphålskanter som ska sys, för hand.

Så härligt med höns! :) Bearbetar mannen min, som är motståndare, ännu så länge.

Ruta Ett sa...

vilken vacker tupp och hönsen är verkoigen söta!