måndag 22 augusti 2011

Fler fjäderfän

En stor del av den här sommaren har ägnats åt de höns som flyttade in hos oss strax efter midsommar. Vi har byggt ett nytt hönshus (eftersom det hus som vi "fick på köpet" läckte in vatten och var dragigt) i de luxe style som inte läcker in och som är isolerat så att de små liven inte fryser till is på vintern. Det har tagit större delen av sommaren, men det har varit kul och det har blivit väldigt bra. I fredags var det inflyttning för hönsen, även om vi har lite småfix kvar att göra på utsidan. Nu är det ju så att vi inte längre bara har våra höns, utan för ett par veckor sedan flyttade det även in en tupp som vi fått till skänks. Han är otroligt fin och trevlig och håller god pli på våra lätt prilliga värphöns. :)





Det var väldigt intressant att se hönsens gruppdynamik förändras när tuppen flyttade in. Utan tuppen var hönsen ganska elaka mot varandra, och hönan som stod högst i rang fick ständigt hävda sin roll gentemot de andra. När tuppen kom blev hönsen mycket lugnare och mycket mindre elaka mot varandra, och dessutom blev de väldigt "flickiga" och uppvaktande mot tuppen.

I söndags var vi på fjäderfä- och smådjursmarknad i Högsma utanför Glimåkra i Östra Göinge och med oss hem följde två fantastiskt söta svarta Brahmahönor. De är två alldeles bedårande små hönsfröknar med fjädrar på fötterna och söta högfrekventa kurranden. Det har varit väldigt svårt att fånga dem på bild, eftersom de fortfarande är lite rädda och inte riktigt har hittat sin plats i flocken än. De får ett och annat tjuvnyp, både från de andra hönsen och tuppen, men det ska nog lösa sig inom kort så snart som de och de övriga har vant sig vid varandra och gjort upp hackordningen.

5 kommentarer:

Garntrollet sa...

Vilka fina bilder. Och fina höns! Och tupp! Jag har aldrig fattat riktigt (jag kanske har frågat förr) men värper höns utan att ha en tupp? De ser verkligen söta ut, nykomlingarna, om än lite rädda.

Jag ska kolla i muddboken, men det stack ut ett långt ben från bokhyllan och jag vet inte om det är en bautaspindel eller en pappamygga. Peter får kolla ikväll :-)

Ska nog kolla vad det är för bouclégarn jag har i lagret... Filten gick ganska snabbt att få färdig, det är ju bara att virka på, inte så mycket att tänka på :-)

boboviking sa...

Höns lägger ägg även utan tupp...

Garntrollet sa...

Tack för båda svaren! Jag är verkligen korkad! Men jag tänkte att vilda fåglar måste väl ha en hane för att producera ägg överhuvudtaget..?

Nu har jag kollat muddarna (långa benet var borta!) och jag funderar på att sticka dem till julklapp till en kompis. Tack för inspirationen! :-)

Sunna sa...

Hej Linda, brukar du handla på helylle? tänkte om du bor i närheten, efterlyser ett mönster och de har lagt ner sin webbutik?
Ha det gott

Sunna sa...

ahh Du har räddat mina julklappar, söta du skulle du verkligen vilja hjälpa mig att köpa ett mönster? givetvis skickar jag pengar, kan jag maila dig, hittar inte din mailadress, jag finns på
sunna.johansson@hotmail.com