söndag 28 oktober 2012

Minusgrader och ulliga fynd

För närvarande sitter jag inlindad i diverse ullplagg och fryser framför brasan, fortfarande kall efter att ha lagt tak på ex-utedasset/blivande hönshuset (jodå, vi ska ha två; ett för de höns vi har och ett med endast brahma- eller faverollehöns). Brrr... Det är inte bara iskallt där uppe, det är även läskigt för att jag är så höjdrädd men att vara där är därför utmärkt terapi för mig tänker jag. :)

Bortsett från dagens kalla takterapi har det varit en avslappnande helg med mycket stickning och en del höns- och trädgårdsmys. Det har ju varit ganska många minusgrader, men hönsen går gärna ut ändå. De tycker faktiskt bättre om torr kyla än blöta plusgrader, och mutar man dem dessutom med hackade morötter och päronbitar är lyckan gjord!










"Nyhönsen" och tuppen


Jag har stickat vidare på min basker i Kurt, nu har jag bara resåren kvar. Det har varit rolig stickning såhär långt och jag hoppas på en skön huvudbonad när den är klar. Ola vill ha ett par nya sockor, så jag har ägnat en bra stund åt att leta efter lämpligt sockgarn i gömmorna och hittat, tja, väldigt mycket garn. Jag tänker alltid att "nja, jag har ju inte så mycket garn" men jo, det har jag. Massor. Vilken lycka!!! :) Det var väldigt inspirerande att plocka bland nystanen, jag har fått ett helt gäng nya stickidéer. Tyvärr är ju min sticktid och dito ork ganska begränsad pga att jag jobbar heltid, men då räcker ju det roliga längre, eller hur? ;)

Förra veckan publicerade jag en bild på vår lönn full av gula löv. Nu ser det ut såhär...



Tänk vad ett par dygns minusgrader och lite blåst kan göra! Höst är väldigt fint i den här varianten också!

6 kommentarer:

Frida sa...

En sån vacker tupp!

Manduzana stickar sa...

Du har så fina höns :)

Inger sa...

Kallt är det här också, får se hur det blir till helgen, då bär det av till Öland.

Dödergök sa...

Å vad fina de är! Mina står i snön idag och vill inte gå in, knäppskallar.

Inger sa...

Jag pratade med min syster igår(som bor på Öland) hon nämde inget om nån snö. Jag kommer från Räpplinge, mamma bor granne med kyrkan.

Ulricha sa...

Läskigt att fixa tak (jag är också höjdrädd och det blir jag varse varje gång jag klättrar upp på något högt, för innan tycker jag att "det där är väl ingenting" :-) )

Vilka fina hönsbilder. Och tuppen är verkligen ståtlig. Han ser nykammad ut!

Hoppas att ni får en fin helg och inte så kallt. Fast har man en trevlig eld att värma sig framför kan ju det vara trevlig om det blir kallt.

Jo, jag stickade färdigt benvärmarna, tvättade och nålade ut, men sedan verkar de ha försvunnit :-) jag måste kolla om de hamnat mellan några andra kläder eller om Peter har slängt dem...