tisdag 31 mars 2015

Den stickvirkade filten

Under mars månad har det bloggats rekordlite, men stickats en del ändå i skymundan. Ärmarna på min Poetkofta är inte klara, men draperiet-som-blev-en-filt är färdig sedan ett par veckor tillbaka och redan välanvänd. Häromdagen passade jag på att fotografera den.



Sticknördfakta:
Filten började sitt liv som ett halvt halldraperi, och finns redovisad som färdigt projekt som just detta. Eftersom behovet av ett halldraperi försvann när det blev varmare och vi bestämde oss för att renovera hallen, bestämde jag mig för att göra om draperiet till en filt. Filten är drygt 210 cm lång och lagom bred för att det ska kännas bra att sno in sig i den i soffan, och två hela nystan av DROPS Verdi har gått åt. Det motsvarar 700 gram och 2450 meter, vilket låter knasigt mycket - men så är det en stor filt också! Stickningen är gjord i enkelt garn, med sticka 5,5 mm, och runt om har jag virkat omväxlande med fasta maskor, stolpar och dubbla stolpar i dubbelt garn med virknål 5 mm. Det blev en rätt kul effekt med ränderna som går åt olika håll tycker jag. Det bästa med det här projektet är att jag har lärt mig att virka ordentligt, och att jag nu kan göra det utan att få kramp i handen.



Det återstår fortfarande att göra ärmar på Poetkoftan. Vi får se om de blir klara under april månad. I ren förnekelse har jag börjat sticka lite babyplagg, då det väntas två bebisar i bekantskapskretsen under den närmsta tiden. Jag är klar med en liten hjälmmössa och har ett par halvt färdigstickade ullbyxor. Mer info om dessa projekt kommer, liksom bilder!

Inga kommentarer: