fredag 29 mars 2013

Ingrid

Nu är hon färdigstickad, min Ingrid. Jag är så nöjd, hon är så fin och mjuk!


I förmiddags stickade jag klart och efter det blev det tvätt och utspänning. Lyckligtvis sov båda katterna, annars kan det där med att spänna ut stickat bli en ganska hetsig affär när man ska hålla två ligister på avstånd samtidigt som man försöker få sjalen snygg.


Sjalen i sin helhet. Dock är inte bilden representativ för färgen, som är mycket varmare.


Här kommer färgen fram bra, varm valnöt är en bra beskrivning av nyansen. Eller solblekt tussilago. :)



Sticknördfakta:
Det hela började med att jag vann en härva tvåtrådigt växtfärgat Blue Faced Leicester-ullgarn i en utlottning som Emma hade i julas. I mellandagarna kom ett paket med en härlig härva garn färgat med valnötsskal och skägglav som var som gjort för sjalmönstret Ingrid. Ingrid är gjort av Liisa och är ett behagligt repetitivt sjalmönster som är lätt att lära sig utantill.
Min Ingrid väger 65 gram och är stickad på Addi Lace-rundsticka 3 mm. Jag stickade 30 rapporter "kottemönster" (dvs med 31 kottar på var sida om mittmaskan), innan jag påbörjade spetskanten. Jag skulle kunnat stickat ytterligare några med tanke på att jag nu har garn kvar, men jag är fullständigt nöjd med sjalens storlek såsom den är.
Återigen, tack Emma för garnet!

8 kommentarer:

Mimmi sa...

Den är sååå fin.

KatarinaZA sa...

Den är helt underbar! Fantastiskt vacker.

Emmas dagar sa...

Den är ju fantastiskt fin!
Garnet gifter sig väldigt bra med det mönstret.

boboviking sa...

de e ju hål i den

Linda sa...

Fina hål! :-)

Ulricha sa...

Underbar! Och vilken din färg. Den passar ju till det mesta.

Härligt att ha nu till hösten. Här blåser det än ganska kyliga vindar fast solen ligger på.

Manduzana stickar sa...

Åh, den är alldeles ljuvlig!

Liisa sa...

Va fin den blev!