torsdag 13 september 2012

Glesstickad bomullströja

Min glesstickade bomullströja har varit färdig några dagar, men har fått genomlida tvättning och torkning innan den kunde bli fotograferad. En tvätt gör sannerligen underverk med bomullsgarn, det blir så mycket slätare efteråt.


Jag stod med solen i ögonen... Då får man titta någon annanstans! :)


Sticknördfakta:
Tröjan är stickad uppifrån och ner med mörkbrunt Paris från Garnstudio/Drops (100% bomull) på 8 mm tjock rundsticka. Ärmar och nederkant har avslutats med en bit resårstickning (2 rm, 2 am) och maskats av med vitt Paris. Ärmarna stickade jag runt på strumpstickor 8 mm. Sist stickade jag några varv resår kring halsen också, här använde jag en 5 mm tjock rundsticka för att hålla ihop halsringningen lite. Totalt väger tröjan 367 gram, dvs jag har använt sju hela nystan och litelite på ett åttonde av det bruna garnet samt en snutt vitt.
En enkel stickning och ett enkelt och mycket användbart resultat. Perfekt!

4 kommentarer:

Emmas dagar sa...

Fin!

Manduzana stickar sa...

Åh, riktigt snyggt! Den passar dig perfekt!

Ulricha sa...

Supersnygg! Och vad fint brunt passar till blått! Och till dig!

Härligt med en lite tjockare (än spetsgarns-smalt) bomullströja nu när det tydligen är höst (i alla fall idag, jädrans vad det blåser ute!). Ha en fin helg.

Ulricha sa...

Supersnygg! (Kommentaren jag lämnade tidigare verkar ha försvunnit!)

Skönt med en bomullströja i lite kraftigare garn nu till hösten!