lördag 7 april 2012

Vårfina fingervantar



Mitt första par fingervantar är färdiga! Tumvantar har jag ju stickat ett antal, men aldrig fingervantar. Varför kan man ju undra, när det var så roligt! Det här har varit riktig lyxstickning från början till slut; jag har använt ett härligt lyxigt garn och finfina björkstrumpstickor (som jag hade glömt bort att jag hade, de låg i botten av min stickförvaringskorg). Sådant fint får man inte glömma att man har!



Fingervantarna är ju omnämnda som ett "lite hemligt projekt", och det var de väl till häromdagen. Anledningen var att jag började sticka dem till Mimmi (min mamma) i påskpresent, men sedan insåg att jag inte skulle hinna sticka dem klara till påsk och lämnade därför över dem med stickor, nystan och allt. (Hon är härdad när det gäller icke färdigstickade stickade presenter, vissa gånger har hon bara fått ett inslaget nystan, så ett par halvstickade vantar är ju ändå en framgång...)







Sticknördfakta:
Fingervantarna är stickade med björkstrumpstickor 2,25 mm från Brittany och det gick åt exakt 50 gram av Shepherd Sock från Lornas Laces i färgen Goldhill. Både garn och stickor är köpta från Garnkorgen. Mönstret kommer från Johanna Wallins bok Sticka småvarmt och heter 'Basmodell: Fingervantar'. Jag gillar den här boken; mönstren är urpedagogiska och väl fungerande och visar på hur man med enkla variationer kan få ett helt annat uttryck hos sitt stickade plagg. (Johanna har ju även gett ut en uppföljare - Sticka mera småvarmt - även den en utmärkt bok.)


Mimmi är nöjd med sina nya fingervantar!

4 kommentarer:

Manduzana stickar sa...

Dom är jättefina! Färgglada såhär på våren :)

Tina sa...

Glad påsk!
Vilka snygga vantar!

Mimmi sa...

De fina vantarna fick jag av Linda i påskpresent. Tusen tack

Linda sa...

Vassegod! :) Randigaste fingrarna i påsk!