lördag 7 mars 2015

Rätstickade tofflor



När jag häromveckan behövde ett litet trevligt stickprojekt, föll valet på Simple Garter Stitch Slippers. Jag har sett dem i något sammanhang (som jag inte minns, men jag gissar att någon av de stickare jag följer på Instagram tipsade om dem), och tyckte att de var charmiga i sin enkelhet. Dessutom gav projektet tillfälle att använda lite av alla de tunna sockgarnsrester som jag har, eftersom en stickar med dubbelt tunt sockgarn (420 m/100 gr). Resultatet blir ett par varma och goa tofflor som blir lite stunsiga tack vare rätstickningen.



Sticknördfakta:
Simple Garter Stitch Slippers finns som gratismönster via Ravelry. Det är ett bra, pedagogiskt skrivet mönster med tydliga bilder som förstärker de skrivna instruktionerna. Mitt bonustips till mönstret är att märka ut vilken sida som är rätsidan från början, då det underlättar för en själv under tiden en stickar. Jag har följt mönstret till punkt och pricka utan avvikelser. Tofflorna är stickade på raka bambujumperstickor 3,5 mm med tunna sockgarnsrester hållna dubbelt. Den petrolfärgade grundfärgen är Opalgarn och den melerade är någon av de Kaffe Fassett-färgade nyanserna av Regia som var så poppis för några år sedan. Eftersom jag inte hade tillräckligt av Regiaresterna, är fick jag komplettera med lite rött Opalgarn i tårna. Jag har även gjort ihopvirkningen med dubbelt rött Opalgarn med virknål 3,5 mm. Jag virkade ihop tofflorna baktill också, istället för att sy ihop dem. Totalt gick det åt 69 gram garn, vilket motsvarar ungefär ca 299 meter. Jag kommer att sticka fler sådana här tofflor, för de blir ursöta och det är en trevlig stickning som ger en möjlighet att leka med färgkombinationer och använda upp restgarn. En förändring kommer jag dock att göra, och det är att jag kommer att forma hälpartiet lite. Mitt bak är uppläggningskanten, och jag kommer att lägga upp lite färre maskor (kanske fyra eller sex?) och sedan öka utifrån mitten under de första varven för en mer rundad häl. Nu blir det liksom en liten tipp på hälen, vilket i och för sig kanske inte är jättestörigt, men det går ju att undgå på ett enkelt sätt så varför inte undvika det då. :)

2 kommentarer:

Maria sa...

De ser sköna ut och vilket bra projekt så där när man bara vill ha något litet. Ravelry är kanon. Trevlig fortsättning på helgen!

Kattis sa...

Så fina, så fina!