måndag 10 oktober 2011

Torgvantar - ett basmönster i herrstorlek



Min sambo Olas kompis Mattias önskade sig ett par torgvantar, och eftersom jag inte hittade ett lämpligt mönster som passade det garn och de stickor jag hade mätte jag Mattias händer och konstruerade ett par enkla torgvantar efter detta. Det som är bra för mig är att Mattias och Ola har identiskt stora händer, så även om det här mönstret inte är något unikt för dig som läser detta (det är snarast enklast tänkbara basmönster!), så är det praktiskt för mig att ha det nogsamt nedskrivet eftersom sannolikheten är stor att jag kommer att vilja sticka något liknande till Ola. För att förstå hur man stickar torg- och fingervantar har jag haft god hjälp av Johanna Wallins bok ”Sticka Småvarmt”. Det är en alldeles utmärkt bok där du bland annat kan lära dig trixet att förvandla en högervante till en vänstervante utan att behöva räkna om för alla fingrarna. Låna den, köp den, läs den!
Har du frågor om mönstret eller upptäcker fel, hör av dig!

Trevlig stickning! /Linda





Storlek:
Torgvantarna passar en herrhand vars handflata är ca 10 cm i bred och ca 12 cm lång. Vantarna kommer att sitta väldigt kroppsnära, med avsikt, och vantarna blir tätt stickade i och med att de valda stickorna är ganska tunna i förhållande till garnet. Önskar du göra dem större, lägg upp fler maskor och/eller sticka fler varv på längden. Med mitt garn, mina stickor och mitt handlag blev min stickfasthet ca 2 m/cm. Kolla din innan du börjar, och mät den hand som ska sitta i vanten noga!

Material:
Raggi från Järbo Garn (70% ull, 30% polymid), minst 85 gram. Mina vantar väger ca 39 gram/vante, så minst 85 gram garn bör du räkna med.
Strumpstickor 3,5 mm, 5 st.
2 st stickmarkörer av något slag
Garn i avvikande färg att tillfälligt sätta maskor på
Stoppnål och sax

Mudden (stickas lika för både höger och vänster vante):
Lägg upp 40 m på strumpstickor 3,5 mm och fördela dem på fyra stickor.
Sticka resår 2rm, 2 am i 7 cm (ca 21 v). Nu övergår du till slätstickning.
Sticka 2 v slätstickning.
Nästa varv: Öka till 44 m (1 m per sticka) jämnt fördelat över varvet. Du kan gör detta genom att t ex plocka upp tråden mellan ett par maskor och sticka denna vriden eller sticka en maska i både främre och bakre maskbåge.
Sticka 1 v slätstickning.
Du har nu stickat mudden och är förberedd att börja sticka handen och samtidigt öka för tummen.

Höger vante:
På höger hand gör du ökningarna för tummen på sticka 1. Sticka såhär:
Sticka 1 m, sätt en markör. Efter markören ökar du 1 m genom att plocka upp tråden mellan den just stickade och nästa maska. Den upplockade tråden stickar du vriden. Sticka 2 m. Öka ytterligare en maska på samma sätt, sätt dit andra den andra markören. Sticka varvet ut.
Sticka 3 v slätstickning.
Sticka ytterligare ett ökningsvarv på samma sätt som ovan, där du ökar precis efter och före markörerna.
Sticka 3 v slätstickning.
Sticka ytterligare ett ökningsvarv på samma sätt som ovan, där du ökar precis efter och före markörerna.
Sticka 3 v slätstickning.
Sticka ytterligare ett ökningsvarv på samma sätt som ovan, där du ökar precis efter och före markörerna.
Sticka 3 v slätstickning.
Sticka ytterligare ett ökningsvarv på samma sätt som ovan, där du ökar precis efter och före markörerna.
Sticka 3 v slätstickning.
På nästa varv ska du nu sätta av maskor för tummen enligt följande:
Sticka 1 m på sticka 1, plocka bort markörerna och sätt 12 m på tråd för tummen. Lägg upp 2 nya m i tumgreppet genom att göra halvslag. Sticka varvet ut.
Sticka ca 2,5 cm slätstickning ytterligare (ca 8 v). Hela arbetet mäter nu ca 17 cm.
Nu är det dags att börja sätta maskor på tråd för de olika fingrarna. Du börjar med lillfingret och fortsätter sedan varv för varv och finger för finger. Gör såhär:
Lillfingret: Sticka 17 m, sätt de sista 5 m på sticka 2 på en tråd, tillsammans med de första 5 m från sticka 3. Lägg upp 2 nya maskor (genom att göra halvslag), en i slutet av sticka 2 och en i början av sticka 3. Sticka varvet ut.
Ringfingret: Sticka 12 m, sätt sedan de sista 5 m + de 2 nyupplagda m + de 5 första m på tråd. Lägg upp 2 nya maskor på samma sätt som innan och sticka varvet ut.
Långfingret: Sticka 6 m, sätt sedan de sista 6 m + de 2 nyupplagda m + de 6 första m på tråd. Lägg upp 4 nya maskor på samma sätt som innan och sticka varvet ut.
Du har nu tre fingrar (utöver tummen) på tråd, och de maskor som är kvar tillhör pekfingret. Sticka såhär:
Pekfingret: Fördela återstoden av maskorna (16 m totalt) på 3 stickor. Sticka nu ett kort finger enligt följande (alla fingrarna stickas lika):
3 v slätstickning
4 v resårstickning (2 rm, 2 am)
Maska av alla maskor i resår.
Långfingret: Fördela de maskor du har på 3 stickor och plocka upp 2 m mellan pek- och långfingret. (16 m totalt). (Sticka gärna de upplockade m i bakre maskbågen.) Sticka fingret enligt ovan.
Ringfingret: Fördela de maskor du har på 3 stickor och plocka upp 2 m mellan lång- och ringfingret (14 m totalt). Sticka fingret enligt ovan, men observera att du på första resårvarvet minskar 2 m (12 m totalt), för att kunna få resåren att gå jämt upp.
Lillfingret: Fördela de maskor du har på 3 stickor och plocka upp 2 m mellan ring- och lillfingret (12 m totalt). Sticka fingret enligt ovan (minska inga maskor på detta finger!).
Tummen: Fördela de maskor du har på 3 stickor och plocka upp 4 m i tumgreppet (16 m totalt). Sticka fingret enligt ovan.
Sy ihop de små hål som uppstår mellan fingrarna och fäst alla trådar.

Vänster vante:
Vänster vante stickas lika som höger, bortsett från att tummen stickas på sticka 4 istället för på sticka 1. På första ökningsvarvet för tummen stickar du tills 3 m återstår på sticka 4, placerar en markör, ökar 1 m, stickar 2 m, ökar 1 m, placerar en markör och stickar sedan sista maskan på varvet. I övrigt stickas vantarna lika. (Notera att denna enkla men geniala idé inte är min, utan Johanna Wallins!) :)

© Linda Onsarp 2011
http://ulliga.blogspot.com

6 kommentarer:

Manduzana stickar sa...

Enkla och snygga!

Otaliga projekt sa...

Fint välstickat basmönster.
Jag försöker att ge en klapp på axeln till alla som tar sig tid att skriva ner mönster och dela med sig. Så här kommer din!

Garntrollet sa...

Superfina! Garnet ser nästan ut som det jag använde till mina första stickade vantar, men de var nog i Oden...

Kanske testar jag ditt mönster, men jag vet att jag stickar så löst att hålen vid fingrarna blir synliga hur jag än trixar.

Hoppas nu att vantarna blir väl använda, de ser varma ut.

Garntrollet (igen) sa...

Visst var konserv-juicen djupfryst... dessutom!!! Jag kanske minns fel, men jag tror att det var så, man hann aldrig tina den ordentligt så den var väldigt kladdig.

Garntrollet (igen!) sa...

Jag minns inte hur konservjuicen smakade, bara att den var kladdig... säkert bitter!

Oh ja, maskinen arbetar på! Vi är så dåliga på att äta frukt, så nu får vi i alla fall i oss lite vitaminer :-) Apelsin-morot var supergott, även äpple-hallon! Man blir jättemätt på ett glas. Köpesjuicen känns mer som saft nu när vi pressar själv!

Maria sa...

Det var visst 2011 du hade det här basmönstret på bloggen men jag skickar väl ett tack ändå. Nu är det bara att sätta igång. Hoppas din blogg finns kvar.