söndag 14 oktober 2012

En fjärdedels basker

Här i Östra Dragontorpet i Venestad har vi det söndagsbra, det är precis sådär lagom slappt som det ska vara på söndagskvällar. Ingen söndagsångest här inte! :) Somliga av oss tar det dock lugnare än andra...



Monza och Ickx är riktiga sömntutor...


Vi människor har, istället för att legat dekorativt ihoprullade i fåtöljen som hushållets katter, skördat den sista majsen från köksträdgården.



Här förvälls tolv kolvar (dagens skörd), totalt har vi fått ca 20 fullstora majskolvar samt ett antal mindre/ej helt mogna som hönsen har mumsat i sig. Majsen har fungerat jättebra att odla, den har formligen vuxit så det har knakat och blivit otroligt söt och god. Hade sommaren varit lite varmare hade jag nog kunnat få ytterligare ett gäng kolvar som hunnit mogna.

Det har inte stickats så mycket under veckans gång (då och då har det blivit ett varv på den andra av Törnen-vantarna, i övrigt intet), men igår var det så deprimerande väder att jag var tvungen att nysta upp Kurt och börja sticka en basker.



Precis som Rune är Kurt ett helt fantastiskt mjukt, fint och glansigt finullgarn, och det kommer att göra sig ypperligt som basker. Bilden gör verkligen inte garnet rättvisa, det är djupt chokladbrunt och den färgen kommer bara till sin rätt om man fotograferar den utomhus i dagsljus, inte som jag har gjort; inomhus under taklampan i köket. Mönstret till baskern kommer från Anita Gunnars bok Vantar, mössor, sockor och sjalar (för övrigt en av mina favoritstickböcker!). Konstruktionen är rolig; först stickar man själva hattdelen fram och tillbaka med förkortade varv på vanliga stickor så att man får en cirkel som sedan sys ihop. Därefter plockas maskor upp för den lilla "baskerstroppen" på huvudet som stickas på strumpstickor. Sist plockar man upp maskor runtom och stickar baskerns resår. I original är det en ganska kort resår som stickas över 1 rm, 1 am och som sedan viks dubbel och sys fast på baksidan, men jag funderar på att göra en lite längre resår över 2 rm, 2 am för en lite mer modern touch. Vi får se... Det ger sig när jag kommer så långt, än så länge har jag bara stickat en dryg fjärdedel av hattdelen, så jag har gott om tid att fundera på.

Apropå det deprimerande vädret! Det har regnat 40 mm (!) under lördag-söndag samt åskat och haglat. Brrr... Hönsen har hållit sig inne eller ute under tak och kurat, ingen har aspirerat på några längre uteturer. Unghönsen går bra ihop med flocken förresten, de är helt accepterade och integrerade nu (utan att ha fått några fjädrar avryckta!). Hurra för det!

1 kommentar:

Ulricha sa...

Vad mysig "katthögen" ser ut! :-) Och smaskigt med majskolvar, vi ska äta idag (köpes, men ändå).

Jag tror att det var en hörselgångsinflammation jag hade, lite mindre ont än öroninf, men vidrigt ändå. Jag kunde inte ens ta i örat. Nu är det bättre.

Spännande att se baskern färdig. Garnet ser jättevarmt ut.
Jippi att hönsen funkar ihop!
Mitt webhotell har haft serverproblem så jag kan inte blogga :-( Bu... Det går bara att läsa min blogg så jag väntar att de ska fixa det. Jädrans teknik! :-)