lördag 25 mars 2017

Våreufori

Nu har jag precis skickat iväg en beställning på barrotade häckplantor till den lokala plantskolan. Förra sommaren tog vi ner vår 4,5 meter höga, men döende, tujahäck på baksidan av huset. Det var ett fruktansvärt jobbigt arbete eftersom vi lyckades tajma det till ett några av julis varmaste dagar, men nedsågad blev den. När häcken var borta satte vi upp kastanjestaket längs den sträcka där häcken stått. Sedan tidigare har vi den här typen av staket runt resten av tomten som gränsar mot vägen, men från början var tujahäcken så kompakt att det inte behövdes. Utan häck var mer staket av nöden tvunget för att hålla ute allsköns djur och knytt, men ett staket är ju inget insynsskydd. Eller, ett kastanjestaket är inget insynsskydd. (Däremot är det supersnyggt och bra på alla andra sätt, men det är en helt annan sak.) Så, en ny häck behövs! Eftersom vi inte vill ha en ny tujahäck (det blir lite väl mycket mexitegelvilla för vårt 200 år gamla torp) bestämde vi oss för en blandad lövfällande häck med sådana buskar som växter ogräs-fort och som finns i närmiljön (eller, nästan, det kryllar inte av benved i närmiljön direkt). Blandhäcken är tänkt att bestå av:

- svartaronia (Aronia melanocarpa)
- korallkornell (Cornus alba 'Sibirica')
- benved (Euonymus europaeus)
- slån (Prunus spinosa)
- vresros, dubbel rosa (Rosa rugosa 'Hansa')
- korgpil (Salix viminalis)
- fläder (Sambucus nigra)
- rönn (Sorbus aucuparia)
- snöbär (Symphoricarpos albus)
- bondsyrén (Syringa vulgaris)


Det kan bli fint, tänker vi. Jag ser nästan orimlig mycket framåt att få sätta ny häck, även om den bara kommer att vara små ynkliga pinnar de närmsta säsongerna. :)

I ett anfall av allmän våreufori skickade jag även iväg en förfrågan på Facebook om någon av mina bekanta hade en ensilagebal till övers som jag kunde få använda som material till min täckodling. Somliga tyckte det var en orimligt rolig efterlysning, men en våra väldigt snälla grannar kom ner med en halmbal till mig idag som kommer att fungera perfekt i sammanhanget. Vi vill nämligen försöka anlägga en ny odlingsbädd enbart genom att täcka marken (först med tidningar/kartong, sedan med utmockat spån/bajs från hönshusen och sedan med halm) och sedan odla massor av ettåriga växter i bädden i år som kan producera massor av grönmassa att använda som ny täckning av bädden. Det kommer att bli ett jättekul experiment! Jag tror jag ska gå ut och i alla fall gräva kanten imorgon bara för att få en aning om hur det kommer att bli...

Inga kommentarer: