torsdag 17 mars 2016

Islandströjans framväxt



Jag har ju sedan i somras stickat på en islandströja till Ola. Jag började med ärmarna, och stickade sedan kroppen, allt för att "bara" ha oket kvar när det var dags för det. För ett tag sedan satte jag samman kropp och ärmar, och påbörjade okstickningen. Det flerfärgade oket är jättekul att sticka, och jag har längtat efter det hela tiden medan jag slätstickat de övriga delarna. Första delen av oket tog ganska lång tid att knåpa ihop, då det var många maskor och jag försökte få in schvungen på att sticka med en färg i varje hand. Jag har alltid stickat med båda garnerna i vänster hand innan, men insåg snabbt att Plötulopi inte är skapt för att snurras upp med jämna mellanrum. Istället fick jag snällt lära mig att hålla en färg i varje hand, och nu går det rätt bra. (Till och med så bra att jag funderar på om jag inte ska testa att tvåändssticka!) Efter första mönsterrapporten har jag minskat lite, och nu påbörjat andra mönsterrapporten. Därefter ska det mätas och minskas mer, och sedan ritas en liten bit mönster till. :) Även om det inte är så lång bit kvar nu så tar det sin beskärda del tid, men jag tänker att det snart är vinter igen och då behövs det en varm tröja...

Inga kommentarer: