torsdag 23 juli 2015

Semestertripp till Växbo Lin



I mitten av juli var vi några dagar i Sandviken och hälsade på min mamma, och då passade vi på att att åka norröver en dag. Färden gick till Hälsingland och Växbo, där det som bekant finns ett linspinneri. Jag har velat åka dit i åratal, men det har inte blivit av förrän nu. Från Sandviken sett ligger Växbo på trevligt utflyktsavstånd och efter att vi besökt spinneriet fikade på på ett lokalt kafé som var inhyst i den gamla lanthandeln. Mycket mysigt!

Spinneriet och fabriksbutiken bjöd på många lockelser, men min vana trogen höll jag mig till garnerna. Jag föll för lingarn 12/2, som har en löpmeter på ca 420 m/100 gr. Med mig från fabriksbutiken följde både en enkiloskon med silvergrått, en härva på drygt 100 gram med brunt och en härva på drygt 80 gram med grönt lingarn.





Det gröna och bruna är tänkt att bli sjalar av något slag, medan det silvergråa bör räcka till ett par toppar och en sjal.

Inga kommentarer: