fredag 24 juli 2015

Improviserad islandströja



Ola har länge önskat sig en islandströja i jordfärger, och i början av juli beställde jag hem garn från Islina till en tröja åt honom. Jag har börjat med ärmarna, och stickar dem med dubbel Plötulopi på stickor 5,5 mm (resårer på 4,5 mm). Första ärmen är strax klar, och det blir verkligen fluffigt! Grundfärgen är mörkt chokladbrun, och mönstret (som väl inte är riktigt klart ännu) kommer att bli i askgrått och ljusbrunt. Jag följer inget färdigt mönster, utan stickar utifrån Olas kroppsmått så vi får väl se vilken typ av mönster som kommer att passa till det maskantal jag har när det är dags för oket. Men, eftersom tröjan stickas nerifrån och upp (och jag dessutom har börjat med ärmarna) så kommer vi att ha gott om tid att fundera på hur det ska se ut. Det kommer att bli en mycket varm tröja, det är ett som är säkert!

Inga kommentarer: