onsdag 13 maj 2015

Nurmilintu växer

Innan vi åkte till Västergötland på semester i månadsskiftet april-maj, påbörjade jag sjalen Nurmilintu att ha som resestickning. Jag måste säga att det är en exemplarisk resestickning, eller för all del också TV-stickning, eftersom sjalen till största delen rätstickas och de spetspartier som finns är trevligt repetitiva och därmed enkla att memorera. I skrivandets stund har Nurmilintu vuxit, och jag stickar på sista rätstickade partiet innan den avslutande spetsstickningen.





Den övre bilden är rätt oskarp, men ger ändå en översikt över sjalen. Den andra bilden visar spetsmönstret, som säkerligen kommer att bli finemang efter att sjalen tvättats och sträckts ut. Jag tycker mycket om garnet, handfärgat sockgarn från Moods of Colors i färgställningen "Nu kommer tussilago!". Nu ska jag krypa upp i fåtöljen och sticka vidare, jag är ohyggligt förkyld, så hett te, brasa och stickning känns som en bra idé idag.

Inga kommentarer: