onsdag 7 januari 2015

Trädgårdsmojon är återfunnen

Under de två senaste åren har min trädgårdsmojo gått på sparlåga. Eller, jag gissar att jag trots en mycket låg trädgårdsmojo har varit odlingsnördigare än genomsnittsträdgårdsägaren ändå, men för att vara mig har det varit en klar nedgång i trädgårdsenergin. Men, under julhelgen har den vaknat till liv igen, och jag har idag laddat inför odlingssäsongen genom att inventera grönsaksfröförrådet. Efter en kompletterande beställning hos Impecta, kommer det under våren att sås följande (sortnamn anges i den mån jag minns dem för närvarande):

Brysselkål
Grönkål
Svartkål
Spenat
Mangold
Vinterportlak
Trädgårdsportlak 'Grön'
Vintersallat 'Vit'
Sparrissallad 'Celtuce'
Bindsallat 'Freckles'
Bondbönor
Sockerärtor
Brytsockerärtor
Rotpersilja 'Hamburg'
Rödbeta
Rädisa
Rotkörvel
Majs
Gräslök
Ramslök
Purjolök
Persilja
Dill
Kinesisk gräslök
Piplök 'Evergreen'
Gul lök
Röd lök
Tomat 'Indigo Rose' och 'Promyk'
Vitgurka
Slanggurka
Frilandsgurka (av Västeråstyp)
Nakenfröpumpa
Mammutpumpa

Dessutom:
Honungfacelia
Ringblomma

Jag inser nu när jag skriver det här att jag missat både morötter och rosenbönor. Ojojoj.

Inga kommentarer: