tisdag 6 januari 2015

God fortsättning!

God fortsättning på det nya året! Det blev inget nyårsinlägg, för då hade jag nackspärr och hade fullt upp med det. Dessutom var vi i Sandviken för lite nyårsmys, vilket väl märktes i föregående inlägg. Sandvikentrippen var trevlig men intensiv, och nu är nacken bra igen sånär som att det kraskar och knakar en hel del i både den och och ryggen. Jag har påbörjat ett systematiskt stretch- och gymnastikprogram för att förebygga framtida nackspärrar. Nackspärr är ju inte ett helt behagligt tillstånd, och dessutom är det tråkigt att inte kunna sticka. Eftersom det är nytt år är det väl på sin plats med en liten nyårskrönika över 2014 års stickning. Eller, nyårskrönika och nyårskrönika, här följer i vilket fall som helst en kort reflektion om förra årets stickande med 2014 års sticktoppar och mina stickmål för 2015.

När jag skrev om 2013 års stickning den 5/1 2014 sammanfattade jag året med "jag är trött, jag stickar sockor, jag har tusen tankar om projekt jag inte hinner realisera" och lite så känner jag för 2014 års stickande också. Men, trots detta, så inser jag att jag har stickat rätt mycket och slutfört en hel massa skojsiga projekt. Inför 2014 hade jag även satt upp tre mål också, och det var att slutföra de tre UFO:n som jag hade i min ägo (en randig väska, vantarna Törnen samt sjalen First Fall Mystery Shawl). Dessutom skulle jag sticka en sjal till min mamma Mimmi när hon fyllde 65 i somras. Av dessa mål är samtliga uppnådda utom vantarna Törnen. Jag har fortfarande en färdig vante och en mudd. :) Jag tänker inte repa upp dem, för jag vill fortfarande ha ett helt par Törnenvantar. Jag får väl lägga Törnenvantarna till mina mål för 2015 års stickning tänker jag.

Bland 2014 års toppar hittar vi följande:
* Sländspinning och allt som hör fibrer till. Spinningen är fortfarande ett ganska nytt område för mig, och det finns otroligt mycket att lära sig både vad det gäller tekniker, förarbete och fibrer. Väldigt roligt är det oavsett, och jag är mäkta stolt över de två projekt som jag har stickat av hemspunnet garn under året (Nellies poncho och mössan Sleepless). Att göra sitt eget garn är extra coolt!
* Tröjan Flowing Lines. Den var snabbstickad tack vare det tjocka garnet, och blev riktigt snygg. Jag har dessutom använt den väldigt mycket.
* Posthornssnäckesockorna. Sockorna stickades under Sockutmaningen som varande under sommaren, och de får nog klassificeras som årets roligaste sockor. Garnet, mönstret och allt stämde och gjorde dessa sockor till en ren euforistickning.
* Sjalen Elemental Things Shawl till Mimmi. Jätterolig sjal att sticka, som dessutom blev väldigt lyxig av det fina garnet. Mimmi gillar den dessutom, vilket ju är ett klart plus. :)

Mål för 2015 års garnstuffande:
* Sticka klart Törnenvantarna. Jag vill använda dem och jag gillar inte att ha projekt liggandes ofärdiga.
* Spinna mer, öva på nya tekniker och testa fler sorters ull/fibrer. Dessutom: fortsätta med kardträningen.
* Sticka fler koftor och tröjor till mig själv. Jag har ju Poetkoftan som är på god väg (ärmar kvar), och en Stickamerakoft-KAL:s-kofta som är i sin linda fortfarande. Dessa ska jag sticka klart, och dessutom försöka sticka mig någon ytterligare överdel.
* Sticka en rolig spetssjal till mig själv. Både för att jag behöver en ny sjal och för att det är sjukt roligt att sticka sjalar. Jag har en egendesignad sjal i den vunna Tant Kofta-garnet Stuns i huvudet. Kanske är det dags att försöka omsätta idén i praktiken?

Det känns som positiva och roliga mål! :) Vad har du för stickmål för 2015?

Inga kommentarer: